Auf dieser Seite finden Sie eine Auswahl aktueller Publikationen rund um das Thema XR aus dem INTERXR Projekt Konsortium.
Bodensiek O., Sonntag D., Wendorff N., Albuquerque G. & Magnor M. (2019). Augmenting the fine beam tube: From hybrid measurements to magnetic field visualization. The Physics Teacher 57 (4), 262-263. DOI: https://doi.org/10.1119/1.5095388
Carlow V. M., Gräser Y, Hagedorn A, et al. (2022) Move in the City – Ansätze datengetriebener Analyse von Stadträumen und die Umkehr des Assistenz-Gedankens in partizipativer Stadtentwicklung. In: Luthe E-W, Müller SV and Schiering I (eds) Assistive Technologien im Sozial- und Gesundheitssektor. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, pp.821-842.
Filter, E., Eckes, A., Fiebelkorn, F., & Büssing, A. G. (2020). Virtual Reality Nature Experiences Involving Wolves on YouTube: Presence, Emotions, and Attitudes in Immersive and Nonimmersive Settings. Sustainability, 12(9), 3823. https://doi.org/10.3390/su12093823
Groth, C., Scholz, T., Castillo, S., Tauscher, J. P., & Magnor, M. (2023). Instant Hand Redirection in Virtual Reality Through Electrical Muscle Stimulation-Triggered Eye Blinks. In Proceedings of the 29th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (pp. 1-11).
Groth, C., Tauscher, J. P., Heesen, N., Hattenbach, M., Castillo, S., & Magnor, M. (2022).
Omnidirectional galvanic vestibular stimulation in Virtual Reality. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 28(5), 2234-2244.
Heuser, S. (2020): Corona und danach. Bildungsethische Perspektiven auf die Digitalisierung des Schulunterrichts. Braunschweiger Beiträge zur Religionspädagogik 160/161, 3-10.
Juraschek, M., Büth, L., Cerdas, F., Kaluza, A., Thiede, S., & Herrmann, C. (2018). Exploring the Potentials of Mixed Realities for Life Cycle Engineering. Procedia CIRP, 69. 638-643. https://doi.org/10.1016/j.procir.2017.11.123
Juraschek, M., Büth, L., Posselt, G., & Herrmann, C. (2018). Mixed Reality in Learning Factories. Procedia Manufacturing, 23, 153-158. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2018.04.009
Kockord, R. & Bodensiek, O. (2021). Cognitive Load during First Contact with Mixed Reality Learning Environments. Mensch und Computer 2021 (MuC '21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 260–264. DOI: https://doi.org/10.1145/3473856.3474003
Kockord, R., Wiersig, N., & Bodensiek, O. (2025). Lernförderlichkeit von Mixed Reality als innovative Bildungstechnologie in der Hochschullehre. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 20(1). 173-195 https://doi.org/10.21240/zfhe/20-1/09
Li, Y., Wilke, C., Shiyanov, I., & Muschalla, B. (2024). Virtual Reality activity comes along with improved activity level and consistent wellbeing in seniors living in nursing homes: a longitudinal study in naturalistic setting JMIR Serious Games, accepted for publication.
Mierwald, M. & Brauch, N. (2020). Die Lernwirksamkeit von Medien prüfen: Schwierigkeiten und Möglichkeiten von Medienvergleichsstudien in der Domäne Geschichte. Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften, 11 (1), S. 41-64. https://elibrary.utb.de/doi/abs/10.46499/1601.1140
Olearczyk, J., Effner, B., Schiefer, F., Ostermeyer, G.-P. (2022). Co-SpACE# – Für neue, kollaborative Wege in der ingenieurwissenschaftlichen Hochschullehre und darüber hinaus. Diskussionspapier Nr. 16. Hochschulforum Digitalisierung. Abrufbar unter https://hochschulforumdigitalisierung.de/wp-content/uploads/2023/09/HFD_DP_16_Co-SpACE_Ingenieurwissenschaften.pdf
Olearczyk, J., Juraschek, M., Effner, B., Herrmann, C. (2024). System Architecture for Extended Reality and Hybrid Learning Factory Environments. In: Thiede, S., Lutters, E. (eds) Learning Factories of the Future. CFL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 1060 (S. 169-177). Springer. doi.org/10.1007/978-3-031-65400-8_20
Sonntag, D. & Bodensiek, O. (2022): How mixed reality shifts visual attention and success in experimental problem solving. Phys. Rev. Phys. Educ. Res. 18, 023101. DOI:
https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.18.023101
Stuhlmacher, D., Kockord, R., & Bodensiek, O. (2025) Relationship between Eye-Tracking Metrics and Cognitive Load in Mixed Reality. Conference Proceedings "International Conference on Computer Supported Education", Workshop on Extended Reality and Serious Games for Education and Learning - ERSeGEL 2025. https://doi.org/10.5220/0013501400003932