Publikationen

  • Sturm, S., Jakisch, J., Kieseier, T., Thoma, D., Hopp, H. (eingereicht). Pedagogical translanguaging in early foreign-language teaching: Views by minority-language and majority-language students.
  • Hopp, H., Kieseier, T., Jakisch, J., Sturm, S., & Thoma, D. (eingereicht). Effects of pedagogical translanguaging on early foreign language achievement among minority-language and majority language students.
  • Hopp, H. & Thoma, D. (eingereicht). Foreign language development during temporary school closures in the 2020 Covid-19 pandemic.
  • Hopp, H. & Thoma, D. (eingereicht). Effects of plurilingual teaching on grammatical development in early foreign-language learning.
  • Hopp, H., & Jakisch, J. (erscheint). Mehrsprachigkeit im Fremdsprachenunterricht. In I. Gogolin, A. Hansen, S. McMonagle & D. Rauch (Eds.), Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung. Wiesbaden: Springer VS.
  • Jakisch, J. (erscheint). Mehrsprachigkeit von Anfang an – Förderung plurilingualer Kompetenzen im Englischunterricht. In J. Quetz & K. Vogt (Eds.), Der neue Begleitband zum Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen für Sprachen. Frankfurt a. M.: Lang.
  • Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (im Erscheinen). Cognitive and linguistic profiles in early foreign language vocabulary and grammar. In A. Steinlen & T. Piske (Eds.). Cognition and Second Language Acquisition. Tübingen: Narr.
  • Hopp, H., Jakisch, J., Sturm, S., Becker, C., & Thoma, D. (2020). Integrating multilingualism into the early foreign language classroom: Empirical and teaching perspectives. International Multilingual Research Journal, 14(2), 146–162. doi.org/10.1080/19313152.2019.1669519
  • Jakisch, J., & Sturm, S. (2019). Do you know this word in another language?: Mehrsprachigkeit im Englischunterricht der Grundschule nutzen. Grundschule Englisch, 69(4), 30–33.
  • Hopp, H., Vogelbacher, M., Kieseier, T., & Thoma, D. (2019). Bilingual advantages in early foreign language learning: Effects of proficiency in the minority and the majority language. Learning and Instruction, 61, 99 – 110. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.02.001
  • Hopp, H. (2018). Cross-linguistic influence in the child L3 acquisition of grammar: Sentence comprehension and production among Turkish-German and German learners of English. International Journal of Bilingualism, 23(2), 567 - 583. DOI: 10.1177/1367006917752523
  • Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2018). L1 effects in the early L3 acquisition of vocabulary and grammar. In A. Bonnet & P. Siemund (Eds.) Foreign language education in multilingual classrooms (pp. 305-330). Amsterdam: John Benjamins.
  • Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., & Thoma, D. (2018). Einflüsse und Potenziale der Mehrsprachigkeit im Englischerwerb in der Primarstufe. In G. Mehlhorn & B. Brehmer (Eds.), Potenziale von Herkunftssprachen: Sprachliche und außersprachliche Einflussfaktoren (pp. 57-80). Tübingen: Stauffenburg.
  • Hopp, H., Kieseier, T., Vogelbacher, M., Köser, S., & Thoma, D. (2017). Mehrsprachigkeit und metalinguistische Bewusstheit im Englischerwerb in der Grundschule. In I. Fuchs, S. Jeuk, & W. Knapp (Eds.), Mehrsprachigkeit: Spracherwerb, Unterrichtsprozesse, Schulentwicklung (pp. 55-74). Stuttgart: Fillibach bei Klett.