Technische Universität Braunschweig
  • Studium & Lehre
    • Vor dem Studium
      • Informationen für Studieninteressierte
      • Studiengänge von A-Z
      • Bewerbung
      • Fit4TU - Self-Assessment
      • Beratungsangebote für Studieninteressierte
      • Warum Braunschweig?
    • Im Studium
      • Erstsemester-Hub
      • Semestertermine
      • Lehrveranstaltungen
      • Studien-ABC
      • Studienorganisation
      • Beratungsnavi
      • Zusatzqualifikationen
      • Finanzierung und Kosten
      • Besondere Studienbedingungen
      • Gesundheit & Wohlbefinden
      • Campusleben
    • Nach dem Studium
      • Exmatrikulation und Vorlegalisation
      • Nach dem Abschluss
      • Alumni*ae
    • Strategien und Qualitätsmanagement
      • Qualitätsmanagement
      • Systemakkreditierung
      • Studienqualitätsmittel
      • TU Lehrpreis
    • Für Lehrende
      • Informationen für Lehrende
      • Konzepte
      • Lernmanagementsystem Stud.IP
    • Kontakt
      • Studienservice-Center
      • Sag's uns - in Studium und Lehre
      • Zentrale Studienberatung
      • Immatrikulationsamt
      • Abteilung 16 - Studium und Lehre
      • Career Service
      • Projekthaus
  • Forschung
    • Forschungsprofil
      • Forschungsschwerpunkte
      • Exzellenzcluster der TU Braunschweig
      • Forschungsprojekte
      • Forschungszentren
      • Forschungsprofile der Professuren
    • Frühe Karrierephase
      • Förderung in den frühen Phasen der wissenschaftlichen Karriere
      • Promotion
      • Postdocs
      • Nachwuchsgruppenleitung
      • Junior Professur und Tenure-Track
      • Habilitation
      • Service-Angebote für Wissenschaftler*innen
    • Forschungsdaten & Transparenz
      • Transparenz in der Forschung
      • Forschungsdaten
      • Open Access Strategie
      • Digitale Forschungsanzeige
    • Forschungsförderung
      • Netzwerk Forschungsförderung
      • Datenbanken und Stiftungen
    • Kontakt
      • Forschungsservice
      • Graduiertenakademie
  • International
    • Internationale Studierende
      • Warum Braunschweig?
      • Studium mit Abschluss
      • Austauschstudium
      • TU Braunschweig Summer School
      • Geflüchtete
      • International Student Support
      • International Career Service
    • Wege ins Ausland
      • Studium im Ausland
      • Praktikum im Ausland
      • Lehren und Forschen im Ausland
      • Arbeiten im Ausland
    • Internationale Forschende
      • Welcome Support for International Researchers
      • Service für gastgebende Einrichtungen
    • Sprachen und interkulturelle Kompetenzvermittlung
      • Deutsch lernen
      • Fremdsprachen lernen
      • Interkulturelle Kompetenzvermittlung
    • Internationales Profil
      • Internationalisierung
      • Internationale Kooperationen
      • Strategische Partnerschaften
      • Internationale Netzwerke
    • International House
      • Wir über uns
      • Kontakt & Sprechstunden
      • Aktuelles und Termine
      • International Days
      • 5. Studentische Konferenz: Internationalisierung der Hochschulen
      • Newsletter, Podcast & Videos
      • Stellenausschreibungen
  • Die TU Braunschweig
    • Unser Profil
      • Ziele & Werte
      • Ordnungen und Leitlinien
      • Allianzen & Partner
      • Hochschulentwicklung 2030
      • Internationale Strategie
      • Fakten & Zahlen
      • Unsere Geschichte
    • Karriere
      • Arbeiten an der TU
      • Stellenmarkt
      • Berufsausbildung an der TU
    • Wirtschaft & Unternehmen
      • Unternehmensgründung
      • Freunde & Förderer
    • Öffentlichkeit
      • Veranstaltungskalender
      • Check-in für Schüler*innen
      • Hochschulinformationstag (HIT)
      • CampusXperience
      • Kinder-Uni
      • Das Studierendenhaus
      • Gasthörer*innen & Senior*innenstudium
      • Nutzung der Universitätsbibliothek
    • Presse & Kommunikation
      • Stabsstelle Presse und Kommunikation
      • Medienservice
      • Ansprechpartner*innen
      • Tipps für Wissenschaftler*innen
      • Themen und Stories
    • Kontakt
      • Allgemeiner Kontakt
      • Anreise
      • Für Hinweisgeber
  • Struktur
    • Leitung & Verwaltung
      • Das Präsidium
      • Stabsstellen
      • Verwaltung
      • Organe, Statusgruppen und Kommissionen
    • Fakultäten
      • Carl-Friedrich-Gauß-Fakultät
      • Fakultät für Lebenswissenschaften
      • Fakultät Architektur, Bauingenieurwesen und Umweltwissenschaften
      • Fakultät für Maschinenbau
      • Fakultät für Elektrotechnik, Informationstechnik, Physik
      • Fakultät für Geistes- und Erziehungswissenschaften
    • Institute
      • Institute von A-Z
    • Einrichtungen
      • Universitätsbibliothek
      • Gauß-IT-Zentrum
      • Zentrale Personalentwicklung
      • International House
      • Projekthaus
      • Transferservice
      • Hochschulsportzentrum
      • Einrichtungen von A-Z
    • Studierendenschaft
      • Studierendenparlament
      • Fachschaften
      • Studentische Wahlen
    • Lehrer*innenbildung
      • Lehrer*innenfortbildung
      • Forschung
    • Chancengleichheit
      • Gleichstellung
      • Familie
      • Diversität
    • Kontakt
      • Personensuche
  • Suche
  • Schnellzugriff
    • Personensuche
    • Webmail
    • cloud.TU Braunschweig
    • Messenger
    • Mensa
    • TUconnect (Studierendenportal)
    • Lehrveranstaltungen
    • Im Notfall
    • Stud.IP
    • UB Katalog
    • Status GITZ-Dienste
    • Störungsmeldung GB3
    • IT Dienste
    • Informationsportal (Beschäftigte)
    • Beratungsnavi
    • Linksammlung
    • DE
    • EN
    • Instagram
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Mastodon
    • Bluesky
Menü
  • Struktur
  • Fakultäten
  • Fakultät für Geistes- und Erziehungswissenschaften
  • Institute
  • Institut für Anglistik und Amerikanistik
  • Lehr- und Fachgebiete
  • Didaktik
  • Team
Logo des Instituts für Anglistik und Amerikanistik der TU Braunschweig
John, Stefanie, Dr.
  • Team
    • Beck, Alena, M.Ed.
    • Becker, Carmen, Prof. Dr.
    • Biermann, Merle, M.Ed.
    • Elstad, Hanna Celeste
    • Freytag, Ron, M.Ed.
    • Gruenbaum, Tatia, Dr.
    • John, Stefanie, Dr.
    • Plackties, Laura, M.Ed.
    • Smith, Alexandra, M.A.
    • Täger, Kimberly A., M.A.
    • Wege, Dr. Birte
    • Wolf, Alexandra, M.A.

John, Stefanie, Dr.

Stefanie John
Dr. Stefanie John, Vertretungsprofessur
Bienroder Weg 80, Raum 232
0531 391 8725
0531 391 8713
ORCID

 

 

 

Academic CV

I joined the Institute of English and American Studies at TU BS as a Lecturer in Literary and Cultural Studies in 2017, having received my PhD in English literature from the University of Münster. I also hold a Bachelor of Arts in English Studies and the Study of Religions/Ethics and a Master of Arts in Advanced Anglophone Studies from the University of Hannover. After completing my MA, I taught German language and literature as a DAAD teaching assistant at University College Cork, Ireland. From 2013 to 2017, I was a member of the DFG-funded Research Training Group Literary Form at Münster. My doctoral research also took me to the North of England, where I spent a term as a visiting graduate student in the Department of English Studies at Durham University. 

I am currently substitute professor of Teaching English as a Foreign Language at TU Braunschweig, with a focus on teaching Anglophone literatures and cultures.
I am a member of Deutscher Anglistikverband, German Society for the Study of British Cultures (Britcult), German Society for English Romanticism (GER), British Association for Victorian Studies (BAVS) and the British Association of Decadence Studies. I am also active in the DACH Victorianists network, MADS (Modernism, Aestheticism Decadence Studies) network and the interdisciplinary Gender-Netzwerk at Braunschweig.

Research

Research Interests

Literary and Cultural Studies:

  • British and Irish literature and culture (1800-present), in particular:
  • Victorian literature and culture, the fin de siècle
  • Romanticism and post-Romanticism
  • Environmental humanities, nature writing, women's writing
  • Material Culture Studies, intermediality, intertextuality

Teaching English:

  • Literature and education for sustainable development
  • Climate change literacy
  • Poetry in the EFL classroom

 

Book Project "Decorative Materialities: Textiles and the Fabrication of Abundance in British Literature at the Fin de Siècle"

My second-book project is concerned with the literature, material and visual culture of the late Victorian period. The monograph investigates literary representations of and intermedial 'dialogues' with fabrics and textile objects in the late nineteenth century (c. 1870 to 1900). I examine interrelations between textual forms and textile materiality at a time when the literary field and the production and use of decorative fabrics underwent radical transformations, drawing on contexts such as the Arts and Crafts movement, Aestheticism and Decadence, and the New Woman as well as the environmental and colonial entanglements of late Victorian textile culture. While firmly situated in the historically-oriented fields of Victorian studies and fin-de-siècle scholarship, my research also emphasises the topicality of this period to our present moment. Nineteenth-century textile culture resonates in twenty-first-century concerns with the materiality, ethics, and sustainability of art and consumer objects in post-industrial, digital societies. I have received funding for this project from the Fritz Thyssen Foundation, Braunschweiger Zentrum für Gender Studies, and the William Morris Society in the United States.

Teaching

I teach across all periods and genres in British and Irish literature and culture, mostly focusing on the nineteenth, twentieth and twenty-first centuries. I currently teach in the BA module B3: Mediating Languages and Cultures and Master of Education module M1: Teaching English. I have previously taught the "Introduction to Literary Studies" and "Introduction to Cultural Studies", survey courses on Irish and British literature and advanced courses on, for example, “Contemporary British Nature Writing”, “Romanticism and Childhood”, "Die Klimakrise in Literatur und Unterricht", “The Brontë Sisters”, “Aestheticism and Decadence” and “British Popular Culture of the 1990s”.
 

Publications

Monograph

  • Post-Romantic Aesthetics in Contemporary British and Irish Poetry. New York: Routledge, 2021. Shortlisted for the ESSE Book Award for Junior Scholars 2022.

Editorial Work

  • With Jennifer Leetsch. Ecocritical Perspectives on the Long Nineteenth Century: Form, Materiality, Politics. Research Cluster. Anglia: Journal of English Philology 142.1 (2024).
  • With Lennart Andres, Christian Badura, Yulia Marfutova et al. Formen des Wissens: Epistemische Funktionen literarischer Verfahren. Heidelberg: Winter, 2017.

Journal Articles

  • With Jennifer Leetsch. "Introduction: Disturbing the Sedimentations of Nineteenth-Century Environments." Research Cluster: Ecocritical Perspectives on the Long Nineteenth Century: Form, Materiality, Politics. Ed. Stefanie John and Jennifer Leetsch. Anglia: Journal of English Philology 142.1 (2024): 1-10.

  • "Fibres, Folds, and Trimmings: The Decadent Materials of Sarah Grand’s Emotional Moments." Volupté: Interdisciplinary Journal of Decadence Studies 6.2 (2023): 28-45.

  • "Fashioning Wealth: Morris & Company’s Greenery Tapestry and the Aesthetics of Abundance." Journal for the Study of British Cultures 30.1 (2023): 79-99.

  • "Furnishing Nature: Textile Materiality and the Victorian Home in Alfred Hayes’s The Vale of Arden and Other Poems." Victorian and Edwardian Interiors. Ed. Catherine Delyfer et Amélie Dochy. Special issue of Cahiers Victoriens et Édouardiens 97 (Spring 2023).

  • “Forms in Motion: The Poetic Prose of Robert Macfarlane and Kathleen Jamie.” English 70.269 (2021): 105-126.

  • With Sandra Dinter. "Legacies of the Romantic Child: Teaching Post-Romantic Constructions of Childhood in Contemporary British Fiction." Teaching Romanticisim with the Contemporary. Ed. D. B. Ruderman and Rachel Feder. Special issue of Romantic Circles PedagogyCommons. March, 2017.
  • "Precision Instruments for Dreaming: Anatomizing Keats in Pauline Stainer's The Wound-Dresser's Dream." Romanticism 22.2 (2016): 230-241.

Book Chapters

  • "Romantic Childhood, Education, and Activism in Dara McAnulty's Diary of a Young Naturalist." Romantic Ecologies. Ed. David Kerler and Martin Middeke. Trier: WVT, 2023. 185-200.
  • "A 'Feverish Restlessness': Dance as Decadent Mobility in Late Victorian Poetry." Medicine and Mobility in 19th-Century British Literature, History, and Culture. Ed. Sandra Dinter and Sarah Schäfer-Althaus. Cham: Palgrave Macmillan, 2023. 165-186.
  • "Wild Verse: The Art of Nature in the Poetry of Ann Batten Cristall." The Lost Romantics: Forgotten Poets, Neglected Works and One-Hit Wonders. Ed. Norbert Lennartz. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. 75-92.
  • "Umweltmärchen in Pixar-Welten: Ecocriticism und Naturdarstellungen bei Findet Nemo und WALL-E." Moderne Märchen: Populäre Variationen in jugendkulturellen Literatur- und Medienformaten der Gegenwart. Ed. Maren Conrad. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2020. 101-125. 
  • "Contesting and Continuing the Romantic Lyric: Eavan Boland and Kathleen Jamie." Poem Unlimited: New Perspectives on Poetry and Genre. Ed. David Kerler und Timo Müller. Berlin: De Gruyter, 2019. 31-46.

Reviews

  • Review of This Strange Loneliness: Heaney’s Wordsworth, by Peter Mackay (McGill-Queen’s University Press, 2021), Review of Irish Studies in Europe 5.1 (2022): 114-116.
  • Review of Sackgasse Brexit: Reportagen aus einem gespaltenen Land, by Peter Stäuber (Rotpunktverlag, 2018), Journal for the Study of British Cultures 26.1 (2019): 109-112.
  • Review of Drama in the Classroom: Dramenarbeit im Englischunterricht der Sekundarstufe I im Hinblick auf Gendersensibilisierung und interkulturelle Kommunikation, by Jessica Nowoczien (Peter Lang, 2012), Scenario 7.1 (2013).

Public Outreach & Other Projects

  • With Paula Habermann. "Writing Fabric: A Bibliography of Women's Contributions to Decorative Textile Culture, 1870-1920." Braunschweig, 2024.
  • "New Genres for New Futures – Literatur im Klimawandel": Lecture for TU for Future. TU Braunschweig, 23 November 2022, with Thomas Kronschläger.
  • "Victorian Textile Ecologies: The Wildlife of Morris & Co." Public lecture, Studium Generale, TU Braunschweig, 2021.
  • "Spotting Wildlife in Arts and Crafts Textiles: The Red Squirrels of Morris & Co." Journal of Victorian Culture Online. Blog article, 3 June 2021.
  • "Naturbilder und Umweltdiskurse im Animationsfilm: Findet Nemo und WALL-E." Public lecture, Studium Generale, TU Braunschweig, 2018.

 

Recent Conference Papers and Invited Talks (2021-2024)

  • "'Modern oriental objects in sufficiently small quantities': Appropriations of Material Culture in Mary Eliza Haweis’ The Art of Decoration." MADS 2024: Global Encounters. Centre for British Studies, Humboldt-Universität zu Berlin, September 2024.

  • "Teaching Aestheticism and Decadence in Germany." Teaching Modernisms online event, hosted by Modernist Studies Association et al. August 2024.

  • "Poetry in the EFL Classroom." Guest Lecture. Institute of English and American Studies, Universität Hamburg, December 2023.

  • "Literary Textile Ecologies and William Morris’s 'Verses for Pictures.'" Current Departures in Modernism, Aestheticism, and Decadence. Friedrich-Schiller-Universität Jena, October 2023.

  • "Decadent Textile Materialities in Sarah Grand's Short Fiction." Late Victorian Decadence as Mode, Theory & Attitude. 4th DACH Victorianists Online Workshop. July 2023.

  • "Orientalist Appropriations in the Victorian Interior: Mary Eliza Haweis’ The Art of Decoration." East-West Cross-Cultural Encounters: Adaptation and Appropriation. Chungbuk National University, South Korea, March 2023.

  • "'but river – what have you left us?' Treibgut als Material und Modell in der britischen Gegenwartslyrik." Die Poesie der Ströme: Flussläufe in Literatur und Geowissenschaften: Interdisziplinäres Kolloquium. Nicolas Born Bibliothek, Hitzacker/Elbe, February 2023.

  • "Textile Materiality in the British Arts and Crafts Movement: The Greenery Tapestry (1892/1915)." Von den Dingen: Material, Stoff, Rest und Ressource. Ringvorlesung des MA-Studiengangs Kultur der technisch-wissenschaftlichen Welt. TU Braunschweig, January 2023.

  • "The Romantic Child as Environmental Educator: Dara McAnulty's Diary of a Young Naturalist." Romantic Ecologies. 19th International Conference of the Society for English Romanticism. Universität Augsburg, October 2022.

  • "Textile Ecologies and Aesthetic Decor in the Poetry of Alfred Hayes." Victorian and Edwardian Interiors. Annual International Conference of the Société Française d’Etudes Victoriennes et Edouardiennes (SFEVE). Université Toulouse Jean-Jaurès, France, January 2022.

  • "Victorian Interiors and the 'Noble Arts': Morris & Co, at Clouds." Investigating the Super-Rich: Representations of Great Wealth in British Cultures. Annual Conference of the German Association for the Study of British Cultures. Universität Leipzig, November 2021.

  • "Unveiling Truth and Beauty: Textiles in Sarah Grand's Short Fiction." BADS Jeudis 2021: Decadende & Aestheticism: Truth, Beauty, Exoticism, and the Sublime in 19th Century Fashion. Decadence Research Centre/Goldsmiths, University of London, October 2021.

  • "Butterflies in the Sink: Invasive Environments in Thomas Eccleshare's Pastoral." Dystopian/Utopian Theatre in Britain after 2000 and its Political Spaces. ZiF Bielefeld, March 2021.

Bildnachweise dieser Seite

Für alle

Stellen der TU Braunschweig
Jobbörse des Career Service
Merchandising
Sponsoring- & Spendenleistungen
Drittmittelgeförderte Forschungsprojekte
Vertrauenspersonen für Hinweisgeber

Für Studierende

Semestertermine
Lehrveranstaltungen
Studiengänge von A-Z
Informationen für Erstsemester
TUCard

Interne Tools

Status GITZ-Dienste
Handbuch für TYPO3 (Intern)
Corporate Design-Toolbox (Intern)
Glossar (DE-EN)
Meine Daten ändern
Hochschulöffentliche Bekanntmachungen

Kontakt

Technische Universität Braunschweig
Universitätsplatz 2
38106 Braunschweig
Postfach: 38092 Braunschweig
Telefon: +49 (0) 531 391-0

Anreise

© Technische Universität Braunschweig
Impressum Datenschutz Barrierefreiheit

Zur anonymisierten Reichweitenmessung nutzt die TU Braunschweig die Software Matomo. Die Daten dienen dazu, das Webangebot zu optimieren.
Weitere Informationen finden Sie in unserer Datenschutzerklärung.