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Veröffentlichungen

2021
  • Robra-Bissantz, S., Lux, A., Lattemann, Ch.: Service for Good – Grundlagen und Methoden zum Design personennaher Dienstleistungen. In: Informatik Spektrum (2021) 44, Seite 274–282, https://doi.org/10.1007/s00287-021-01383-7
  • Robra-Bissantz, S.: Von der unternehmerischen Wertschöpfung zum kundenzentrierten Service-Ökosystem. In: Schulz, Th. (Hrsg.): Industrie 4.0 – Wertschöpfungssysteme mit digitalen Dienstleistungen etablieren. Beuth-Verlag, Berlin, Wien, Zürich 2021, S. 72 – 81.
  • Robra-Bissantz, S., Lux, A., Lattemann, Ch., Ziegler, Ch.: Leiden Sie unter Symptomen der digitalen Transformation? Personennahe Dienstleistungen helfen. In: Schulz, Th. (Hrsg.): Industrie 4.0 – Wertschöpfungssysteme mit digitalen Dienstleistungen etablieren. Beuth-Verlag, Berlin, Wien, Zürich 2021, S. 21 – 34.
  • Robra-Bissantz, S., Lattemann, Ch. (2021): Do you practice what you preach? - Aktionsfelder und praktische Schritte für den unternehmerischen Wandel zur Service-Kultur. Leitartikel Service Today 02/2021
  • Ahmad, R., Siemon, D., & Robra-Bissantz, S. (2021) Communicating with Machines: Conversational Agents with Personality and the Role of Extraversion. In Proceedings of the54th Hawaii International Conference on System Sciences (p. 4043).
  • Lohrenz, L., Michalke, S., Robra-Bissantz, S., & Lattemann, C. (2021) Fostering Visibility, Commitment and Trust on Digital Platforms: Insights into Personal Engagement Platforms from the DACH Region. In Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences (p. 1161).
  • Meyer, M., Siemon, D., & Robra-Bissantz, S. (2021)  Emotion-based IS support for Customer-Salesperson Interaction. In Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences (p. 4426).
2020
  • Robra-Bissantz S. (2020) E-Collaboration: mehr digital ist nicht weniger Mensch. In: Kollmann T. (Hrsg.) Handbuch Digitale Wirtschaft. Springer Gabler, Wiesbaden, S. 213 - 239. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17291-6_13

  • Robra-Bissantz, S. (2020): Die Stadt und das Internet. Gemeinsam wird ein Service draus. In: Schulte, S., Schwarz, T. (Hrsg.): Leitfaden Customer Experience. Wie positive Erlebnisse Kunden binden. Marketing Börse, S. 251 – 271.
  • Robra-Bissantz, S., & Lattemann, C. (2020). Personennahe Dienstleistung der Zukunft. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 57(4), 635-638.
  • Robra-Bissantz, S., Lattemann, C., Guerrero, R., Lux, A. M., Redlich, B., & Fischer, S.(2020). Der Mensch als Teil der Innovation – Eine „Service Canvas“ als anwendungsorientierter Bezugsrahmen. In Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen (pp. 47-74). Springer Gabler, Wiesbaden.
  • Robra-Bissantz, S., & Strahringer, S. (2020). Willkommen im Elfenbeinturm!. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 57(2), 159-161.
  • Robra-Bissantz, S., & Strahringer, S. (2020). Wirtschaftsinformatik-Forschung für die Praxis. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 57, 162-188.
  • Ahmad, R., Fischer, S., Lattemann, C., & Robra-Bissantz, S. (2020). Automatisiert und trotzdem personalisiert–Die Dienstleistung der Zukunft. In Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen (pp. 47-72). Springer Gabler, Wiesbaden.
  • Ahmad, R., Siemon, D., Fernau, D., & Robra-Bissantz, S. (2020). Introducing" Raffi": A Personality Adaptive Conversational Agent. In PACIS (p. 28).
  • Ahmad, R., Siemon, D., & Robra-Bissantz, S. (2020). ExtraBot vs IntroBot: The Influence ofLinguistic Cues on Communication Satisfaction. In Proceedings of the Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Salt Lake City, United States.
  • Finster, R., & Robra-Bissantz, S. (2020). Not just Skills and Knowledge–Fostering Competencies in Information Systems Education. In Proceedings of the Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Salt Lake City, United States.
  • Fischer, S., Lohrenz, L., Lattemann, C., & Robra-Bissantz, S. (2020). Critical Design Factors for Digital Service Platforms - A Literature Review. In Proceedings of the 28th EuropeanConference on Information Systems (ECIS), An Online AIS Conference, June 15-17, 2020.
  • Geiger, M., Robra-Bissantz, S., & Meyer, M. (2020). Wie aus digitalen Services Wert entsteht: Interaktionen richtig gestalten. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik 57(4),385-398.
  • Guerrero, R., Lohrenz, L., Lattemann, C., & Robra-Bissantz, S. (2020). Digitalisierung (und Automatisierung) personennaher Dienstleistungen – eine bibliometrische Analyse. In Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen (pp. 173-197). Springer Gabler,Wiesbaden.
  • Lattemann, C., Robra-Bissantz, S., & Ziegler, C. (2020). Die Komposition personennaher Dienstleistungen von morgen. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 57(4), 639-654.
  • Lux, A. M., & Robra-Bissantz, S. (2020). Des Schusters Schuhe. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 57(4), 697-709.
  • Strohmann, T., & Robra-Bissantz, S. (2020). A Virtual Companion for the Customer – From Conversation to Collaboration. In Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen (pp. 253-271). Springer Gabler, Wiesbaden.
2019
  • Becker, F; Meyer, M.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2019): Taking Action: Extending Participatory Action Design Research with Design Thinking. In: Proceedings of 32th Bled eConference Humanizing Technology for a Sustainable Society, Bled, Slovenia, S. 719-743.
  • Binder, F.; Brysch, D.; Peters, M.; Robra-Bissantz, S.; Helmholz, P.; Perl, A. (2019): Urheberrecht in der Lehre - Entscheidungen leicht gemacht. In: Teaching Trends 2018 - Die Präsenzhochschule und die digitale Transformation, Digitale Medien in der Hochschullehre, Band 7, S. 175-181.
  • Eckardt, L., Robra-Bissantz, S. (2019): EGameFlow in a Serious Game: Gaming Experience with the Same Game Design but Different Learning Content. In: Proceedings der Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Xi'an, China.
  • Eckardt, L.; Röske, D.; Robra-Bissantz, S. (2019): Influence of Belief in a Just World on Knowledge in Game-based Learning. In: Proceedings der 32th Bled eConference Humanizing Technology for a Sustainable Society, Bled, Slovenia, S. 507-522.
  • Eckardt, L.; Schlaf, S. P.; Barutcu, M.; Ebsen, D.; Meyer, J.; Robra-Bissantz, S. (2019): Empirische Untersuchung des Einflusses der Identifikation mit einer Spielgeschichte auf den Lernerfolg bei einem Serious Game. In: Teaching Trends 2018 - Die Präsenzhochschule und die digitale Transformation, Digitale Medien in der Hochschullehre, Band 7, S. 139-145.
  • Eckardt, L.; Jankowiak, A.; Robra-Bissantz, S. (2019):  Wollen Studierende in einer virtuellen Realität lernen? - Ein vergleichendes Meinungsbild. In: Teaching Trends 2018 - Die Präsenzhochschule und die digitale Transformation, Digitale Medien in der Hochschullehre, Band 7, S. 89-95.
  • Eckardt, L.; Robra-Bissantz, S. (2019): Lost in Antarctica: Spielerisches Erlernen der Informationskompetenz. In: Teaching Trends 2018 - Die Präsenzhochschule und die digitale Transformation, Digitale Medien in der Hochschullehre, Band 7, S. 62-67.
  • Eckardt, L.; Finster, R.; Robra-Bissantz, S. (2019): Kollaboration oder Wettbewerb: ein Vergleich der Motivation beim Game-based Learning. HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik, 56:1, S. 83-93.
  • Ezat, A.; Neumann, L.; Sievert, S.; Robra-Bissantz, S.; Helmholz, P.; Perl, A. (2019): Herausforderungen im Datenschutz an der Hochschule - Generierung von Lösungsvorschlägen für Forschung und Lehre. In: Teaching Trends 2018 - Die Präsenzhochschule und die digitale Transformation, Digitale Medien in der Hochschullehre, Band 7, S. 182-188.
  • Finster, R.; Grogorick, L.; Robra-Bissantz, S. (2019): Sind bescheidene Masterminds wirklich konfliktscheu? Der Einfluss von Persönlichkeit und Spielertypen auf Spielelemente in spielbasierten Lernanwendungen. In: Proceedings der Gemeinschaft neuer Medien (GeNeMe), Dresden, S. 261-270.
  • Geiger, M.; Robra-Bissantz, S. (2019): Die Sicherung der Stadt als gesellschaftlicher Mittelpunkt – Die Inspiration als Konzept zur Stärkung der Kunde-Händler-Beziehung. In: Proceedings der Gemeinschaft neuer Medien (GeNeMe), Dresden, S. 121-132.
  • Grogorick, L.; Finster, R.; Robra-Bissantz, S. (2019): Digitales Lernen fesselnd gestalten: Motivation beim Lösen verschiedener Aufgabentypen. In: Proceedings der Gemeinschaft neuer Medien (GeNeMe), Dresden, S. 282-291.
  • Helmholz, P.; Meyer, M.; Robra-Bissantz, S. (2019): Feel the Moosic: Emotion-based Music Selection and Recommendation. In: Proceedings of 32th Bled eConference Humanizing Technology for a Sustainable Society, Bled, Slovenia, S. 203-221.
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Robra-Bissantz, S. (2019): (How) Can I help you? Emotion-Reaction-Guidelines for the Stationary Retail. In: Proceedings of FDIBA Conference 2019, Sofia, Bulgaria.
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Robra-Bissantz, S. (2019): Shop with Heart: Entwicklung und Evaluation eines emotionsbasierten Interfaces. In: Proceedings of 22th Conference GeNeMe 2019, Dresden.
  • Meyer, M.; and Strohmann, T. (2018): Ich Fühle Mit Dir! Können Empathische Virtuelle Assistenten Den Stationären Einzelhandel Unterstützen?. HMD 56, 252–267 (2019).
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Rupprecht, M.; Seemann, J.; Tönnishoff, T.; Robra-Bissantz, S. (2019): From the Inside Out: A Literature Review on Possibilities of Mobile Emotion Measurement and Recognition. In: Proceedings of 32th Bled eConference Humanizing Technology for a Sustainable Society, Bled, Slovenia, S. 719-743.
  • Helmholz, P.; Meyer, M.; Robra-Bissantz, S. (2019): Moosic: Von der content- zur kontextbasierten Musikempfehlung. In: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, Springer Fachmedien, Wiesbaden, doi.org/10.1365/s40702-019-00526-5.
  • Huttner, Jan-Paul, David Schilgen and Susanne Robra-Bissantz. "A Virtual Memory Palace: Engagement improves the Long-Term Memory" FDIBA Conference. 2019.
  • Huttner, Jan-Paul, Ziwei Qian, and Susanne Robra-Bissantz. "A Virtual Memory Palace and the User's Awareness of the Method of Loci" European Conference of Information Systems. 2019.
  • Huttner, Jan-Paul, Kathrin Robbert, and Susanne Robra-Bissantz. "Immersive Ars Memoria: Evaluating the Usefulness of a Virtual Memory Palace" Hawaii International Conference on System Sciences. 2019
  • Redlich, Beke; Becker, Felix; Fischer, Simon; Fromm, Jennifer; Gernreich, Chris; Lattemann, Christoph; Pöppelbuß, Jens; Siemon, Dominik; Wilms, Konstantin (2019) Das DETHIS-Verfahren. In: Stich V., Schumann J., Beverungen D., Gudergan G., Jussen P. (eds) Digitale Dienstleistungsinnovationen. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg
  • Siemon, D.; Becker, F.; Robra-Bissantz, S. (2019). How Might We? From Design Challenges to Business Innovation. Journal of Creativity and Business Innovation
  • Siemon, D.; Stich, M. F.; Sievert, S.; Noorzai, W.; Robra-Bissantz, S. (2019) Teamrollen in der Mensch-Maschinen Kollaboration (FDIBA)
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2019) Bedürfniserhebung durch Chatbots an ausgewählten Touchpoints innerhalb der Kundenkommunikation. In: Proceedings der Gemeinschaft neuer Medien (GeNeMe), Dresden
  • Siemon, D.; Strohmann, T.; Robra-Bissantz, S. (2019) Towards The Conception of a Virtual Collaborator. European Conference on Information Systems (Workshop Paper)
  • Strohmann, T.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2019). Designing Virtual In-vehicle Assistants: Design Guidelines for Creating a Convincing User Experience. AIS Transactions on Human-Computer Interaction. 11 (2)
  • Strohmann, T.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2019) Introducing the Virtual Companion Canvas - Towards Designing Collaborative Agents. European Conference on Information Systems (Workshop Paper)
2018
  • Ahmad, R.; Siemon, S.; Robra-Bissantz, S. - Creativity Tests Versus Cognitive Computing - How Automated Personality Mining Tools Can Enhance Team Composition. In Proceedings of the 51th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2018.
  • Becker, F.; Robra-Bissantz, S. (2018): Nudging to Participate - Exploring Digital Content Presentation to Enhance Participation. In: Proceedings of Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), Corfu, Greece.
  • Eckardt, L., Robra-Bissantz, S. (2018) Playtesting for a Better Gaming Experience: Importance of an Iterative Design Process for Educational Games. In Proceedings der Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Yokohama, Japan, S. 1220-1227.
  • Eckardt, L.; Jankowiak, A.; Bergelt, D.; Robra-Bissantz, S. (2018): Jeder bewertet jeden: Erfolgsquote einer Peer Assessment Methode in einem Serious Game zum Lernen. In: Proceedings der 16. E-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI), Frankfurt am Main, GI-Edition Lecture Notes in Informatics, P-284, S. 117-122.
  • Eckardt, L.; Dennis, R.; Robra-Bissantz, S. (2018): Einfluss der Qualität eines Serious Games zum Lernen auf den Wissensgewinn. In: Proceedings der Gemeinschaft neuer Medien (GeNeMe), Dresden, S. 25-34.
  • Eckardt, L.; Grogorick, S. Robra-Bissantz, S. (2018) Play to Learn: Conducting a Playtest Session for Improving an Educational Game. In Proceedings der American Conference on Information Systems (AMCIS)
  • Eckardt, L.; Tichy, A. M.; Robra-Bissantz, S. (2018) Einfluss der Lernstrategien beim Game-based Learning auf den objektiven und subjektiven Wissensgewinn. In Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI), Lüneburg, pp. 881-892.
  • Eckardt, L., Robra-Bissantz, S. (2018): Game-based Learning. In WISU - Das Wirtschaftsstudium, S. 52-55.
  • Eckardt, L.; Robra-Bissantz, S. (2018): Learning Success: A Comparative Analysis of a Digital Game-Based Approach and a Face-to-Face Approach. In: Proceedings der 31th Bled eConference Digital Transformation - Meeting the Challenges, Bled, Slovenia.
  • Finster, R.; Eckardt, L., Robra-Bissantz, S. (2018) Spielerischer Informations- und Wissensaustausch im Unternehmen. HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik, 55:4, S. 779-790.
  • Helmholz, P.; Meyer, M.; Robra-Bissantz, S. (2018): Catch them all again! - Eine Pokémon Go Vergleichsstudie. In: Communities in New Media. Research on Knowledge Communities in Science, Business, Education & Public Administration. Proceedings of 21th Conference GeNeMe 2018, Dresden, S. 233-242.
  • Huttner, Jan-Paul, and Kathrin Robbert. "The Role of Mental Factors for the Design of a Virtual Memory Palace." In Proceedings der American Conference on Information Systems (AMCIS)
  • Huttner, Jan-Paul, Melike Karaduman, and Eduard Spengler. "EduPalace - Die Gestaltung eines virtuellen Gedächtnispalastes"  In: Proceedings der Teaching Trends 2018
  • Huttner, Jan-Paul, David Pfeiffer, and Susanne Robra-Bissantz. "Imaginary Versus Virtual Loci: Evaluating the Memorization Accuracy in a Virtual Memory Palace." In Proceedings of the 51th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2018.
  • Kallookaran, M.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. - Understanding students learning behavior outside of the classroom. In Proceedings of the 24th Americas Conference on Information Systems (AMCIS)
  • Kibler, S.; Eckardt, L. (2018): On the Role of Tasks in Virtual Game-Based Learning: The Example of "Lost in Antarctica". In: Proceeding der International Association of University Libraries (IATUL), Oslo.
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Robra-Bissantz, S. (2018): Transformation im stationären Einzelhandel: Emotionen und digitale Kundenbeziehungen. In: Communities in New Media. Research on Knowledge Communities in Science, Business, Education & Public Administration. Proceedings of 21th Conference GeNeMe 2018, Dresden, S. 122-133.
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Robra-Bissantz, S. (2018): A happy smiley sounds good: Music recommendation based on emotions. In: Proceedings of Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), Corfu, Greece.
  • Meyer, M.; Helmholz, P.; Robra-Bissantz, S. (2018): Digital Transformation in Retail: Can Customer Value Services Enhance the Experience?. In: Proceedings of 31st Bled eConference, Bled, Slovenia.
  • Potthoff, T.; Siemon, D.; Wilms, K.; Möser, S.; Hellmann, M.; Stieglitz, S.; Robra-Bissantz, S. - Collaborative Service Blueprinting for Design Thinking - Evaluation of a Digital Prototype. In Proceedings of the 51th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2018.
  • Redlich, B; Becker, F.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S.; Lattemann, C. (2018) Nutzerzentrierte Dienstleistungsinnovation durch digitales Design Thinking – Herausforderung und Potenziale für Wissenschaft und Praxis. Forum Dienstleistungsmanagement
  • Redlich, B.; Dorawa, D.; Siemon, D.; Lattemann, C. - Towards Semi-Virtual Design Thinking - Creativity in Dispersed Multicultural and Multidisciplinary Innovation Project Teams. In Proceedings of the 51th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2018.
  • Robra-Bissantz, S. - Entwicklung von innovativen Services in der Digitalen Transformation. Forum Dienstleistungsmanagement 2018
  • Robra-Bissantz, S.; Siemon, D. (2018) - Kooperationen in der Digitalen Wirtschaft, HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik
  • Siemon, D.; Ahmad, R.; Huttner, J.-P. - Predicting the Performance of Basketball Players Using Automated Personality Mining. In Proceedings of the 24th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), 2018
  • Siemon, D.; Linzmeier, J.-C.; Robra-Bissantz, S. - “Meet to Succeed” - A Serious Game to Support Team Emotional Intelligence. In Proceedings of the 13th International Conference On Design Science Research In Information Systems And Technology (DESRIST). Springer International Publishing
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S.; - A Creativity Support Tool for Cognitive Idea Stimulation in Entrepreneurial Activities. In International Journal of Entrepreneurship and Small Business. Vol. 44. Issue. 3, 2018
  • Siemon, D.; Strohmann, T.; Robra-Bissantz, S. (2018). The Virtual Collaborator - A Definition and Research Agenda. International Journal of e-Collaboration. 14 (4)
  • Stein, A.; Eckardt, L.; Robra-Bissantz, S. (2018): Spielerisch lockt der Einzelhandel den Kunden - Einfluss von Belohnungen auf die Kanalwahl. In: S. Robra-Bissantz und C. Lattemann, eds., Digital Customer Experience. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2018, S. 153–163.
  • Strohmann, T.; Fischer, S.; Siemon, D.; Brachten, F.; Robra-Bissantz, S.; Stieglitz, S.; Lattemann, C. - Virtual Moderation Assistance - Creating Design Guidelines for Virtual Assistants Supporting Creative Workshops. In Proceedings of the 22nd Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS)
2017
  • Lamprecht, J.; Ahmad, R.; Robra-Bissantz, S. (2017). Nutzung von Persönlichkeitsprofilen zur Steigerung von Kooperation in virtuellen Teams. In: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, S. 1-12.
  • Robra-Bissantz, S., Becker, F., Abel, P.; Handke, C. (2017). Das „e-“in Partizipation. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 1-16.
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  • Weinmann, M.; Gaedke, Y. (2009): A Customer focused E-Commerce Approach using Purchasing Web Patterns. IADIS International Conference. Portugal.
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