TU BRAUNSCHWEIG

2017
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Radespiel, R.; Heinze, W. & Bertsch, L.: High-Lift Research for Future Transport Aircraft. 66. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress,  5.-7.Sep, München (Germany), 2017.
Rang, J. & Heinze, W.: An optimal configuration of an aircraft with high lift configuration using surrogate models and optimisation under uncertainities. 12th World Congress of Structural and Multidisciplinary Optimisation,  June 5-9, Braunschweig (Germany), 2017.
Sommerwerk, K.; Woidt, M.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Reissner-Mindlin shell implementation and energy conserving isogeometric multi-patch coupling. International Journal for Numerical Methods in Engineering,  Volume 109, Number 7, Pages 982-1012, 2017. [URL]
Sommerwerk, K.; Krukow, I.; Haupt, M. C. & Dinkler, D.: Strukturentwurf und Aeroelastik von Flügeln mit aktiver Zirkulationskontrolle. Ingenieurspiegel,  Volume 10, Number 1, Pages 3-5, Public Verlag, 2017.
Sommerwerk, K.: Isogeometrische Analyse für die Optimierung von Leichtbaustrukturen im Flugzeugbau. Dissertation, Technische Universität Braunschweig,  NFL, 2017. , ISBN 978-3-928628-88-4
Sommerwerk, H. & Horst, P.: Numerical Studies on Electro Impulse De-Icing based on Cohesive Crack Growth and Adhesive Debonding. Proceedings of the VII International Conference on Coupled Problems in Science and Engineering Rhodes Island, Greece,  2017.
Sommerwerk, H. & Horst, P.: Analysis of the mechanical behavior of thin ice layers on structures including radial cracking and de-icing. Engineering Fracture Mechanics,  Volume 182, Pages 400 - 424, 2017. [URL]
Woidt, M.; Sommerwerk, K.; Haupt, M. & Horst, P.: Topology optimization of incompatible isogeometric stiffened structures using evolutionary algorithms. 12th World Congress of Structural and Multidisciplinary Optimisation,  Braunschweig (Germany), 2017.

2016
Adam, T. J.: Ermüdungsverhalten faserverstärkter Kunststoffe im Very High Cycle Fatigue-Bereich. Dissertation, TU Braunschweig,  Forschungsbericht 2016-10, 2016.
Adam, T. J. & Horst, P.: Damage initiation, propagation and final failure of GFRP cross- and angle-ply laminates tested in the very high cycle fatigue range. MSE 2016, Darmstadt,  2016.
Blinstrub, J.; Heinze, W.; Bertsch, L.; Simons, D. & Snellen, M.: System noise assessment of an aircraft with Coanda flaps. READ Conference,  September 12-14, Warsaw (Poland), 2016.
Denkena, B.; Horst, P.; Schmidt, C.; Behr, M. & Krieglsteiner, J.: Estimation of Production Cost in an Early Design Stage of CFRP Lightweight Structures. 10th CIRP Conference on Intelligent Computation in Manufacturing Engineering,  Volume 62, Pages 45-50, Elsevier, 2016.
Endres, D. M.; Sommerwerk, H.; Mendig, C.; Sinapius, M. & Horst, P.: Experimental Study of two Mechanical De-Icing Systems applied on a Wing Section Tested in an Icing Wind Tunnel. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Braunschweig,  2016.
Flüh, J. P.: Optimierung von Faserverbundpanelstrukturen unter Verwendung eines modifizierten Ameisenkoloniealgorithmus. Dissertation, TU Braunschweig,  NFL - Forschungsbericht 2016-17, 2016.
Haupt, M. C.; Kowollik, D.; Lindhorst, K. & Hötte, F.: Fluid-Structure-Interaction in Rocket Thrust Chambers Simulation and Validation. Defect and Diffusion Forum,  Volume 366, Pages 97-117, 2016.
Herwig, A.; Groß, L.; Gonzalez, J. S.; Denkena, B. & Schmidt, C.: Entwicklung eines mehrlagigen Inserts für dünnwandige Hochleistungs-CFK-Strukturen. Lightweight Design,  Volume 9, Number 1, Pages 22-27, Springer, 2016.
Herwig, A.; Woidt, M. & Horst, P.: Comparison of one-, two- and three-dimensional models of a metallic insert in a composite. Key Engineering MaterialsThe 15th international conference on fracture and damage mechanics (FDM 2016),Alicante, Journal of Key Engineering Materials,  Volume 713, Pages 175-178, 2016.
Horst, P.; Schmidt, F. & Dietrich, K.: Fatigue of Composites Under Multiaxial Loading: Tubespecimens vs. Panels. 3rd Biennial workshop "Multiaxial Testing and Simulation", TU-Hamburg-Harburg,  2016.
Horst, P.: Experiences on Fatigue of Composite Panels. 2nd Int. Symposium on Directions in: Damage and Durability of Composite Materials, Venedig ,  2016.
Koch, I.; Horst, P. & Bude, M.: Fatigue of composites - The state of the art. Experience ComGongposites, Augsburg, 21-23 September,  2016.
Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Reduced-order modelling of non-linear, transient aerodynamics of the HIRENASD wing. The Aeronautical Journal,  Volume 120, Number 1226, Pages 601-626, Cambridge University Press, 2016.
Machunze, W.; Gessler, A.; Fabel, T.; Horst, P.; Rädel, M.; Wolf, K.; Ulbricht, A.; Münter, S. & Hufenbach, W.: Active flow control system integration into a CFRP flap. CEAS Aeronautical Journal,  Volume 7, Number 1, Pages 69-81, Springer, 2016. [URL]
Mendig, C.; Endres, M.; Sommerwerk, H.; Riemenschneider, J. & Monner, H. P.: Eiserkennung durch Körperschallwellen. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Braunschweig,  2016.
Protz, R.; Kosmann, N.; Fritsch, D.; Fey, P.; Essig, W.; Dietrich, K.; Gude, M.; Horst, P.; Kreutzbruck, M.; Schulte, K.; Busse, G.; Hufenbach, W. & Fiedler, B.: Influence of voids and impact damage on the fatigue behaviour of large scale composites: Einfluss von Poren und Schlagschäden auf das Ermüdungsverhalten von Großstrukturen. Materialwissenschaft und Werkstofftechnik,  Volume 47, Number 11, Pages 1058-1071, Wiley Online Library, 2016.
Rudenko, A.; Hannig, A.; Monner, H. P. & Horst, P.: Extremely Deformable Morphing Leading Edge: Optimization, Design and Structural Testing. Journal of Intelligent Material Systems and Structures (submitted),  2016.
Schuermann, M.: Supersonic Business Jets in Preliminary Aircraft Design. Dissertation, TU Braunschweig,  Forschungsbericht 2016-04, 2016.
Sommerwerk, K.; Michels, B.; Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Application of efficient surrogate modeling to aeroelastic analyses of an aircraft wing. Aerospace Science and Technology,  Volume 55, Pages 314-323, Elsevier, 2016.
Sommerwerk, K.; Krukow, I.; Haupt, M. C. & Dinkler, D.: Investigation of Aeroelastic Effects of a Circulation Controlled Wing. Journal of Aircraft,  Volume 53, Number 6, Pages 1746-1756, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2016. [URL]
Sommerwerk, K. & Haupt, M. C.: Aeroelastische Analysen von Flügeln mit aktiver Zirkulationskontrolle. HLRN Informationen 19,  2016. [URL]
Sommerwerk, K.; Michels, B.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Investigation of Engine Effects on Structural Sizing and Static Aeroelastic Sensitivities of a Circulation Controlled Wing. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Braunschweig,  2016.
Sommerwerk, H.; Horst, P. & Bansmer, S.: Studies on Electro Impulse De-Icing of a Leading Edge Structure in an Icing Wind Tunnel. 8th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference,  Pages 34-41, 2016.
Strobach, C.; Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Extension and Application of a Nonlinear Reduced Order Model to Gust Load Prediction in Time Domain. ECCOMAS - VII European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, Crete Island,  2016.
Weiss, T. W.: Automated Aerodynamic Model Generation in Preliminary Aircraft Design. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Braunschweig,  2016.
Woidt, M.; Sommerwerk, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Modelling stiffened lightweight structures with isogeometric analysis via mortar methods. ECCOMAS - VII European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, Crete Island,  2016.

2015
Adam, T. J. & Horst, P.: Cracking and delamination of cross- and angle ply GFRP bending specimens under very high cycle fatigue loading. ICCM20 - 20th International Conference on Composite Materials, Copenhagen,  2015. [URL]
Bertsch, L.; Heinze, W. & Lummer, M.: Towards the System Noise Assessment of SFB 880 Vehicle Concepts. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2015-04, Pages 205-215, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2015.
Deniz, O.; Horst, P. & Schmidt, C.: Production-based Multi-criteria Design Optimisation of an Unconventional Composite Fuselage Side Panel by Evolutionary Strategies and a Surrogate Model of Manufacturability Analysis. 11th World Congress on Structural and Multidisciplinary Optimisation, Sydney,  2015. [URL]
Helm, S.; Haupt, M.; Stickan, B. & Bleeke, H.: Advancements of CFD-CSM Coupling by Means of Multibody Simulation. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Rostock,  2015.
Moreira, P. M. G.; Dr Paulo J. Tavares, Dr & Horst, Peter: The significance of the interaction of stability and damage propagation in metallic and composite panels. International Journal of Structural Integrity,  Volume 6, Number 6, Pages 737-758, Emerald Group Publishing Limited, 2015.
Krosche, Martin & Heinze, Wolfgang: Robustness Analysis of an Aircraft Design for Short Takeoff and Landing. Journal of Aircraft,  Volume 52, Number 4, Pages 1235-1246, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2015. [URL]
Lindhorst, L.: Nichtlineare Ersatzmodellierung in transsonischer instationärer Aeroelastik. Dissertation, TU Braunschweig,  Forschungsbericht 2015-01, 2015.
Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Aeroelastic Analyses of the High-Reynolds-Number-Aerostructural-Dynamics Configuration Using a Nonlinear Surrogate Model Approach. AIAA Journal,  Volume 53, Number 9, Pages 2784-2796, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2015. [URL]
Möhle, E. & Horst, P.: Simulation and validation of slat de-icing by an electromechanical system. CEAS Aeronautical Journal,  Volume 6, Number 2, Pages 197-206, Springer, 2015.
Nazzeri, R.; Lange, F.; Haupt, M. C. & Sebastien, C.: Assessing sensitivities of maneuver load alleviation parameters on buckling reserve factors using surrogate model based extended Fourier amplitude sensitivity test. 11th World Congress on Structural and Multidisciplinary Optimisation, Sydney,  2015. [URL]
Nazzeri, R.; Haupt, M.; Lange, F. & Sebastien, C.: Selection of Critical Load Cases using an Artificial Neural Network Approach for Reserve Factor Estimation. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Rostock,  2015. [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: Buckling of multiple discrete composite bundles in the elastomeric foundation of a curvature-morphing skin. Composite Structures,  Volume 134, Pages 1014-1023, Elsevier, 2015. [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: Development and investigation of a hybrid curvature-morphing skin structure. ICCM20 - 20th International Conference on Composite Materials, Copenhagen,  2015. [URL]
Rudenko, A.; Monner, H. P.; Schmitz, A. & Horst, P.: Design of a Contourvariable Droop Nose. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2015-04, Pages 79-108, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2015.
Schuermann, M.; Gaffuri, M. & Horst, P.: Multidisciplinary pre-design of supersonic aircraft. CEAS Aeronautical Journal,  Volume 6, Number 2, Pages 207-216, Springer, 2015.
Krukow, I.; Sommerwerk, K.; Dinkler, D. & Haupt, M. C.: Structural Design and Aeroelasticity of Circulation Control Wings. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2015-04, Pages 169-180, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2015.
Weiss, T. W. & Heinze, W.: Overall Design Assessment of CESTOL Aircraft. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2015-04, Pages 193-204, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2015.

2014
Adam, T. J. & Horst, P.: Investigation of the very high cycle fatigue behavior of GFRP cross-ply bending specimens. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014.
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Bertsch, L.; Heinze, W. & Lummer, M.: Application of an Aircraft Design-To-Noise Simulation Process. Aircraft Design Methods and Tools II, AIAA Aviation 2014, Atlanta, Georiga, USA,  2014.
Bierbaum, J.: Gegenseitige Beeinflussung von Rissen und Beulen in schubbelasteten Aluminiumpanels. Dissertation, TU Braunschweig,  NFL - Forschungsbericht 2014-02, 2014.
Deniz, O.; Horst, P.; Weber, P.; Schmidt, C. & Denkena, B.: Design Optimization of an Unconventional CFRP Aircraft Panel Stiffener Based on Manufacturability Criteria of Integrated Fiber Placement Process Analysis. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014.
Denkena, B.; Horst, P.; Schmidt, C.; Behr, M. & Krieglsteiner, J.: Efficient production of CFRP lightweight structures on the basis of manufacturing considerations at an early design stage. New Production Technologies in Aerospace Industry,  Pages 131-136, Springer, 2014.
Engel, K.; Horst, P.; Hundt, T.; Schmidt, C. & Denkena, B.: Effect of manufacturing process induced fiber waviness on mechanical properties of composite structures by example of a prepreg forming process. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014.
Flüh, J. & Horst, P.: Applicability of Lattice Reinforced CFRP Panels in Aircraft Fuselage Design. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014.
Gong, X.; Bansmer, S.; Strobach, C.; Unger, R. & Haupt, M. C.: Deformation measurement of a birdlike airfoil with optical flow and numerical simulation. AIAA journal,  Volume 52, Number 12, Pages 2807-2816, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2014.
Horst, P.: The significance of the interaction of stability and damage propagation in metallic and composite panels. 2nd IJSI Conference, Madeira, Plenary Lecture,  2014.
Horst, P.: Multiaxial Fatigue Phenomena and the Objectives of the Working Group BeNa. Composite Fatigue (CompFat), CCeV, Augsburg,  2014.
Krieglsteiner, J.; Horst, P. & Schmidt, C.: Characterization of fiber-reinforced stiffener profiles for aircraft fuselage preliminary structural design. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014.
Krosche, M. & Heinze, W.: A Robustness Analysis of a Preliminary Design of a CESTOL Aircraft. Informatikbericht, Institut für Wissenschaftliches Rechnen der TU Braunschweig,  Number 2014-02, Braunschweig, 2014. [URL]
Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Efficient Surrogate Modelling of Nonlinear Aerodynamics in Aerostructural Coupling Schemes. AIAA Journal,  Volume 52, Pages 1952-1966, 2014. [URL]
Möhle, E.: Simulation und experimentelle Untersuchung eines elektromechanischen Enteisungssystems. Dissertation, TU Braunschweig,  Forschungsbericht 2014-01, 2014.
Müller, L.; Heinze, W.; Kozulovic, D.; Hepperle, M. & Radespiel, R.: Aerodynamic Installation Effects of an Over-the-Wing Propeller on a High-Lift Configuration. AIAA Journal of Aircraft,  Volume 51, No. 1, Pages 249-258., 2014. [URL]
Pietrek, M.; Horst, P.; Mund, M. & Dilger, K.: Delamination Behavior of Asymmetric Sandwich Shells under Axial Compressive Loading. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014. [URL]
Radespiel, R. & Heinze, W.: SFB 880: fundamentals of high lift for future commercial aircraft. CEAS Aeronautical Journal,  Volume 5, Number 3, Pages 239-251, Springer, 2014.
Rossow, C.-C.; Wolf, K. & Horst, P.: Handbuch der Luftfahrzeugtechnik. ,  Carl Hanser Verlag GmbH Co KG, 2014. , ISBN 978-3-446-42341-1 [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: A finite element unit-cell method for homogenized mechanical properties of heterogeneous plates. Composites Part A,  Volume 61, Pages 23-32, 2014. [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: Bending deformation limits of corrugated unidirectionally reinforced composites. Composite Structures,  Volume 107, Pages 103-111, 2014. [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: Numerical modelling of the change in stiffness properties of cross-ply laminates subjected to large bending curvatures. Key Engineering Materials,  Volume 577-578, Pages 173-176, 2014. [URL]
Schmitz, A. & Horst, P.: A new curvature morphing skin - manufacturing, experimental and numerical investigations. ECCM16 - 16TH European Conference on Composite Materials, Seville,  2014. [URL]
Schuermann, M.; Gaffuri, M. & Horst, P.: Extensions to aircraft pre-design for supersonic aircraft. 52nd Aerospace Sciences Meeting and Exhibition,  13-17 January, National Harbor MD (USA), 2014.
Sommerwerk, K. & Haupt, M. C.: Design analysis and sizing of a circulation controlled CFRP wing with Coanda flaps via CFD-CSM coupling. CEAS Aeronautical Journal,  Volume 5, No. 1, Pages 95-108, 2014. [URL]

2013
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Bierbaum, J. & Horst, P.: Finite Element Crack Propagation Analysis of Shear Loaded Buckling Panels. Int. J. Structural Integrity,  Volume 4, Pages 446-456, 2013. [URL]
Deniz, O.; Biel, A.and Horst, P.and Ziegmann G. & Schmidt, C.: Simulation Based Design Optimization of a CFRP Fuselage Panel According to Draping Process of Carbon Fibre Textiles using Evolutionary Algorithms and Response Surface Methods. SAMPE-Society for the Advanacement of Materials and Process Engineering, Long Beach, CA,  2013.
Horst, P.; Schmidt, F.; Schmitz, A.; Adam, T. J. & Greif, R.: Composite Fatigue: Effects of Defects, Large Strain and Very High Cycle Fatigue, Keynote Lecture. International Conf. on Airworthiness & Fatigue - 7th ICSAELS Series Conf. 25-27,  Proceedings of International Conference on Airworthiness & Fatigue – 7th ICSAELS Series Conference,, Volume 25-27, Pages 1-8, Sih, G.C and Hong,Y.S., Beijing (China), 2013.
Horst, P.; Keller, D.; Diekmann, J. H.; Krukow, I. & Sommerwerk, K.: SFB880: Flight Dynamics. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Stuttgart,  10.-12. September, Stuttgart (Deutschland), 2013.
Kowollik, D.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Transient Fluid-Structure Interaction Analysis of a Cooled Rocket Thrust Chamber Based on Three Coupling Domains. 5th European Conference for Aeronautics and Space Sciences, EUCASS 2013,  Number ISBN: 978-84-941531-0-5, JulyMonth, Munich (Germany), 2013.
Kowollik, D.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Mesh Deformation with Exact Surface Reconstruction Using a Reduced Radial Basis Function Approach. Computational Methods for Coupled Problems in Science and Engineering V, Coupled Problems 2013,  Number ISBN: 978-84-941407-6-1, Santa Eulalia,Ibiza (Spain), 2013.
Kowollik, D.; Tini, V.; Reese, S. & Haupt, M. C.: 3D fluid-structure interaction analysis of a typical liquid rocket engine based on a novel viscoplastic damage model. International Journal for Numerical Methods in Engineering,  Volume 94, Pages 1165-1190, 2013. [URL]
Kowollik, D.S.C.and Horst, P. & Haupt, M. C.: Fluid-Structure Interaction Analysis Applied to Thermal Barrier Coated Cooled Rocket Thrust Chambers with Subsequent Local Investigation of Delamination Phenomena. Progress in Propulsion Physics,  Volume 4, Pages 617-636, 2013.
Kravchenko, S.; Kravchenko, O.; Wortmann, M.; Pietrek, M.; Horst, P. & Pipes, R. B.: Composite toughness enhancement with interlaminar reinforcement. Composites: Part A,  Volume 54, Pages 98-106, 2013. [URL]
Krosche, M. & Heinze, W.: An Aircraft Design with Uncertain Parameters: A Robustness Analysis through a Component-Based Software System. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2013-03, Pages 191-203, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2013.
Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Nonlinear Reduced Order Modeling for Aeroelastic Simulation with Neural Networks. ,  Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Volume 123, Pages 131-149, 2013.
Möhle, E.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Coupled Numerical Simulation and Experimental Validation of the Electro Impulse De-Icing Process. J. of Aircraft,  Volume 50, Pages 96-102, 2013. [URL]
Möhle, E.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Coupled Magnetic and Structural Numerical Simulation and Experimental Validation of the Electro Impulse De-Icing. AIAA Aerospace Design and Structures Event,  8-11 April, Boston (USA), 2013.
Reich, P.; Reim, A.; Haupt, M. & Horst, P.: Management and Minimisation of Uncertainties and Errors in Numerical Aerodynamics – Results of the German Collaborative Project MUNA. Management and Minimisation of Uncertainties and Errors in Numerical Aerodynamics – Results of the German Collaborative Project,  Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Volume 122, Pages 157-180, 2013.
Rieke, J.: Bewertung von CFK-Strukturen in einem multidisziplinären Entwurfsansatz für Verkehrsflugzeuge. Dissertation, TU Braunschweig,  CFF - Forschungsbericht 2013-02, 2013.
Schmidt, F.: Defekteinflüsse bei Faser-Kunststoff-Verbunden unter multiaxialer Belastung. Dissertation, TU Braunschweig,  CFF - Forschungsbericht 2013-01, 2013.
Schmitz, A.; Horst, P.; Rudenko, A. & Monner, H. P.: Design of a contourvariable droop nose. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2013-03, Pages 110-121, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2013.
Schuermann, M.; Gaffuri, M. & Horst, P.: Multidisciplinary Pre-design of supersonic aircraft. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2013, Manuskripte,  Stuttgart (Germany), 2013.
Sommerwerk, K.; Krukow, I.; Haupt, M. C. & Dinkler, D.: Structural Design and Aeroelasticity of Circulation Controlled Wings. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2013-03, Pages 173-190, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2013.
Sommerwerk, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: FSI of High Performance High-Lift Devices with Circulation Control via Conditioned Coanda-Jets. Proceedings of V Conference on Computational Methods for Coupled Problems in Science and Engineering,  June 17-19, Ibiza (Spain), 2013.
Sommerwerk, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Aeroelastic Performance Assessment of a Wing with Coanda Effect Circulation Control via Fluid-Structure Interaction. 31st AIAA Applied Aerodynamics Conference,  Number AIAA 2013-2791, June 24-27, San Diego (USA), 2013.
Weiss, T. W. & Heinze, W.: Multidisciplinary Design of CESTOL Aircraft with Powered Lift System. SFB 880 - Fundamentals of High-Lift for Future Commercial Aircraft,  Forschungsbericht, Number 2013-03, Pages 217-230, TU Braunschweig - Campus Forschungsflughafen Berichte aus der Luft- und Raumfahrttechnik, Biennial Report, 2013.
Weiss, T. W.: Powered High Lift Aerodynamics in Preliminary Aircraft Design. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress,  2013.
Weiss, T. W.; Heinze, W. & Horst, P.: Influence of Propeller Aerodynamics on Structural Wing Box Optimization in Integrated Preliminary Aircraft Design. 31st AIAA Applied Aerodynamics Conference,  Number AIAA 2013-2521, June 24-27, San Diego (CA), 2013.

2012
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Bansmer, S.; Buschmann, N.; Radespiel, R.; Unger, R.; Haupt, M.; Horst, P. & Heinrich, R.: Nature Inspired Fluid Mechanics. Nature Inspired Fluid Mechanics,  Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Volume NNFM 119, Pages 331-354, Tropea, C. and Bleckmann, H., 2012.
Bierbaum, J. & Horst, P.: Finite element crack propagation analysis of shear loaded buckling panels. 1st International Conference of the International Journal of Structural Integrity,  25-28 June, Porto (Portugal), 2012.
Haupt, M. C.; Kowollik, D. S. C.; Horst, P.; Niesner, R.; Esser, B. & Gülhan, A.: Model Configuration for the Validation of Aerothermodynamic Thermal-Mechanical Fluid-Structure-Interactions. Proceedings of the ASME 2012 11th Biennial Conference on Engineering Systems Design and Analysis – ESDA 2012,  July 2-4, Nantes (France), 2012.
Kowollik, D.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Accelerating Fluid-Structure Interaction Analyses Applied to Cooled Rocket Thrust Chambers. 3rd Intl. Conference on Space Propulsion,  May 7-10, Bordeaux (France), 2012.
Lindhorst, K.; Haupt, M. C. & Horst, P.: Usage of time domain surrogate model approaches for transient, nonlinear aerodynamics within aero-structural coupling schemes. 42nd AIAA Fluid Dynamics Conference and Exhibit,  New Orleans, 2012.
Möhle, E.; Horst, P.; Kreling, S. & Dilger, K.: Behaviour of Impacted Asymmetric Sandwich Shells under Axial Compressive Loading. ECCM15 - 15th European Conference on Composite Materials,  24-28 June, Venice (Italy), 2012.
Rheinfurth, M.; Schmidt, F.; Protz, R.; Busse, G.; Gude, M. & Hufenbach, W.: Evaluation of Fatigue Damage in Composites with Various Defects Using Air-coupled Guided Waves. 18th World Conference on Nondestructive Testing,  16-20 April, Durban (South Africa), 2012.
Schmidt, F.; Rheinfurth, M.; Horst, P. & Busse, G.: Effects of local fibre waviness on damage mechanisms and fatigue behaviour of biaxially loaded tube specimens. Composites Science and Technology,  Volume 72, Pages 1075-1082, 2012. [URL]
Schmidt, F.; Rheinfurth, M. Protz, R.; Horst, P.; Busse, G.; Gude, M. & Hufenbach, W.: Monitoring of multiaxial fatigue damage evolution in impacted composite tubes using non-destructive evaluation. Composites Part A,  Volume 43, Pages pp. 537-546, 2012. [URL]
Schmidt, F.; Rheinfurth, M.; Horst, P. & Busse, G.: Multiaxial fatigue behaviour of GFRP with evenly distributed or accumulated voids monitored by various NDT methodologies. J. of Fatigue,  Volume 43, Pages 207-216, 2012. [URL]
Schmidt, F. & Horst, P.: Effects of Defects on the Multiaxial Fatigue Behaviour of GFRP. An Overview, ECCM15 - 15th European Conference on Composite Materials,  24-28 June, Venice (Italy), 2012.
Schmidt, F.; Adam T., J. & Horst, P.: Fatigue Life Assessment Via Ply-By-Ply Stress Analysis Under Biaxial Loading. Fatigue Behaviour of Fiber Reinforced Polymers: Experiments and Simulations,  Pages 1-14, DEStech Publications, Inc, Proceedings of the 5 th International Conference on Fatigue of Composites (ICFC), Nanjing, China, 2012.
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2009
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Weerts, U. & Horst, P.: Betriebsfestigkeit von geklebten Strukturen. Simulation Nr.1,  Volume 1, Pages 46-49, 2003.

2002
Drews, J. & Horst, P.: Aeroelastische Untersuchungen an Hochauftriebskonfigurationen im Nidergeschwindigkeitsbereich. Workshop des Graduiertenkollegs "Meerestechnische Konstruktionen"(TU HH) und "Wechselwirkung von Struktur und Fluid"(TU BS),  Hamburg, 2002.
Haupt, M.; Heinze, W. & Horst, P.: Elements of Numerical Tool Coupling for the Analysis of Fluid-Structure Interactions. Proceedings of Workshop: ComputionalIntegrated Design and Analysis for Space Vehicles, ESA-ESTEC,  Noordwijk, 2002.
Haupt, M. & Horst, P.: With Public Domain Software to Integrated Design and Analysis Tools. ICAS,  Toronto (Canada), 2002.
Haupt, M.; Niesner, R. & Horst, P.: Effiziente Techniken zur Kopplung von Analyse-Programmen zur Simulation thermischer und mechanischer Strömungs-Struktur-Interaktion. VDI-Bericht 1682,  Pages 423-442, 2002.
Hepperle, Martin & Heinze, Wolfgang: Future global range transport aircraft. RTO Symposium on" Novel Vehicle Concepts and Emerging Technologies,  Pages 7-10, 2002.
Horst, P.: On the Backextrapolation of Initial Flaws. Fatigue,  Stockholm, 2002.
Horst, P.: Multiple Site Damage in Integrally Stiffened Structures. Vortrag: 6th Joint FAA/DoD/NASA Aging Aircraft Conference,  2002.
Horst, P.: Relibility in the Case of Widespread Fatigue Damage. Vortrag: GRACM 2003, 4th GRACM Congress on Computational Mechanics,  University of Patras (Greece), 2002.
Litzenberger, K. & Horst, P.: Numerical Analysis of Delamination Growth in Composite-Structures under Single Step Fatigue Loading. Fatigue,  Stockholm, 2002.
Niesner, R. & Haupt, M.: Using Python in Aerospace Design. EuroPython Conference,  2002.
Trappe, V.: Beschreibung des intralaminaren Ermüdungsverhaltens von CFK mit Hilfe innerer Zustandvariablen. Dissertation, TU Braunschweig,  Fortschritt-Berichte VDI Reihe 5, Nr 646, 2002.
Trappe, V.; Harbich, K.-W. & Kossira, H.: Charakterisierung der intralaminaren Werkstoffermüdung von CFK. MP Materialprüfung, Jahrgang 44,  Carl Hanser Verlag, München, 2002.

2001
Brendes, G.: Ein Beitrag zur überprüfung der Flattersicherheit von Segelflugzeugen durch instrumentierte Flugschwingversuche. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 2001-04, 2001.
Drews, J.-E. & Horst, P.: Fluid-structure Interaction of high lift devices at low Mach numbers. MIT Conference on Computational Fluid and Solid Mechanics,  Elsevier Science, 2001.
Eggers, T.; Novelli, P. & Haupt, M.: Design Studies of the JAPHAR Experimental Vehicle for Dual Mode Ramjet Demonstration. 10th International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference,,  Kyoto (Japan), 2001. [URL]
Haupt, M.; Heinze, W. & Horst, P.: Mit Public Domain Software zum Integrierten Entwurfs- und Analysewerkzeug. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2001 in Hamburg,  Bonn, 2001.
Haupt, M. & Horst, P.: Coupling of fluid and structure analysis codes for air- and spacecraft applications. First MIT Conference on Computational Fluid and Solid Mechanics,  Elsevier Science, 2001.
Heinze, W.; Österheld, C. M. & Horst, P.: Multidisziplinäres Flugzeugentwurfsverfahren PrADO - Programmentwurf und Anwendung im Rahmen von Flugzeug-Konzeptstudien. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2001 in Hamburg,  Bonn, 2001. [URL]
Heitmann, M.; Horst, P.; Haupt, M. & Fitzsimmons, D.: Numerische Simulation von Teilschalenversuchen an versteiften metallischen Strukturen unter kombinierter Druck- und Schubbeanspruchung. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2001 in Hamburg,  Bonn, 2001. [URL]
Horst, P.: The influence of Different Assumptions on Statistical Distributions on Possible Scatter Factors in the Case of Widespread Fatigue Damage. Fifth Joint NASA/DoD/FAA Aging Aircraft Conference,  Orlando FL (USA), 2001.
Horst, P.: Cracks Emanating from a Hole – Solutions and Peculiarities. Technology Seminar EADS,  Hamburg, 2001.
Kossira, H. & Arnst, G.: Plasticity of Metals, Chapter 15: Experimental and Numerical Analysis of the Inelastic Postbuckling Behaviour of Shear-Loaded Aluminium Panels. ,  Wiley-VCH Verlag GmbH, 2001. [URL]
Litzenberger, K.; Horst, P. & Weerts, U.: Delaminationsfortschritt unter statischer und schwingender Beanspruchung. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2001 in Hamburg,  Bonn, 2001. [URL]
Novelli, P.; Duveau, P.; Eggers, T. & Haupt, M.: Etude Preliminaire d'un vehicle experimental pour la demonstration en vol du bilan propulsif du statomixte. Procs. of Colloque Commun Aerodynamique - Propulsion, 37. colloque d'Aerodynamique Appliquee, Aerodynamique et Propulsion des vehicles a grande vitesse,  Arcachon, 2001. [URL]
Österheld, C. M.; Heinze, W. & Horst, P.: Preliminary Design of a Blended Wing Body Configuration using the Design Tool PrADO. Proceedings der CEAS Conference on Multidisciplinary Aircraft Design and Optimisation,  Köln, 2001.

2000
Drews, J. & Horst, P.: Fluid-Struktur-Kopplung bei Hochauftriebskonfigurationen. Kolloquium des Graduiertenkollegs,  Braunschweig, 2000.
Horst, P.: Risk Assessment of the Residual Strength Behavior of Aged Fuselage Structures. Aging Aircraft,  St. Louis MO (USA), 2000.
Horst, P.: Deterioration of the Integrity of Aircraft Structures by Aging. China-European International Symposium on Aeronautical Materials and Structures,  Beijing (China), 2000.
Horst, P. & Heinze, W.: Structural Integrity Degradation of Ageing Aircraft. China-European International Symposium on Aeronautical Materials and Structures,  Beijing (China), 2000.
Österheld, C. M.; Heinze, W. & Horst, P.: Influence of Aeroelastic Effects on Preliminary Aircraft Design. Proceedings of ICAS Congress 2000,  Harrogate (UK), 2000.
Strohmeyer, D.; Seubert, R.; Heinze, W.; Österheld, C. & Fornasier, L.: Three surface aircraft-A concept for future transport aircraft. 38th Aerospace Sciences Meeting and Exhibit,  Pages 566, 2000.
Trappe, V. & Kossira, H.: A new Mechanical test Method for Nondestruktive Evaluation of the Damage State of Fibre Reinforced Plastics (FRP) during Fatigue Testing. Seventh Annual International Conference on Composites Engineering (ICCE/7),  Denver (USA), 2000.
Weerts, U. & Kossira, H.: Mixed Mode Fracture Characterization of Adhesive Joints. Proceedings of ICAS 2000 Conference,  Harrogate (GB), 2000.

1999
Haupt, M. & Kossira, H.: Analysis of Structures in Hypersonic Fluid Flow Including the Fluid-Structures-Interaction. Spacecraft Structures, Materials and Mechanical Testing,  ESA Special Publication, Volume 428, Pages 697-703, DGLR conference Braunschweig, feb, 1999.
Haupt, M.; Eggers, Th. & Horst, P.: Thermisch-mechanisch gekoppelte Analyse von Raumtransportern. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2006 in Berlin,  1999.
Haupt, M.; Poppe, U.; Kossira, H. & Horst, P.: Eine Methode zur Kopplung von Fluid-Struktur-Analyseprogrammen zur Analyse von aerodynamisch belasteten Flugzeugstrukturen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 2006 in Berlin,  Bonn, 1999.
Heinze, W.; Österheld, C. M.; Kossira, H. & Horst, P.: Einflüsse aeroelastischer Problemstellungen auf den Vorentwurf von Verkehrsflugzeugen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1999 in Berlin,  Bonn, 1999. [URL]
Horst, P.: On the Assessment of the Criticality of Crak Scenarios with Respect to Widespread Fatigue Damage. Second Joint NASA/FAA/DoD Conference on Ageing Aircraft,  Williamsburg VA (USA), 1999.
Horst, P.: A Method for the Assessment of Ageing Properties of Structural Lightweight Components. European Conference on Spacecraft Structures, Materials and Mechanical Testing,  Nordwijk (Holland), 1999.
Horst, P.: Lessons Learned from Recent European Research Projects on Ageing Aircraft. Proceedings of CEAS Forum Life Extension - Aerospace Technology Opportunities,  Churchill College,Cambridge (UK), 1999.
Horst, P. & Trey, H.: Structural Maintenance of Ageing Aircraft. The European project:SMAAC, Air & Space Europe,  1999.
Strohmeyer, D.; Seubert, R.; Heinze, W.; Österheld, C. & Fornasier, L.: Evaluation of Future Aerodynamic Technologies for High Capacity Aircraft. 37th AIAA Aerospace Sciences Meeting and Exhibit, Reno (ne), 11.-14.01.1999,  LIDO-Berichtsjahr=1999,, 1999. [Abstract] [URL]

1998
Heinze, W. & Bardenhagen, A.: Waverider Aerodynamics and Preliminary Design for Two-Stage-to-Orbit Missions, Part 2. Journal of Spacecraft and Rockets,  Volume 35, Number 4, Pages 459-466, 1998.
Heinze, W.; Österheld, C. M.; Kossira, H. & Horst, P.: Berücksichtigung aeroelastischer Fragestellungen beim Flugzeugvorentwurf. Vortrag anläßlich der Aeroelastik-Tagung der DGLR in Göttingen, 29./30. Juni,  1998.
Poppe, U.; Haupt, M.; Horst, P. & Kossira, H.: Kopplung von Fluid-Struktur-Analyseprogrammen zur Untersuchung des aeroelsatischen Verhaltens von Flügeln. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1998 in Göttingen,  Bonn, 1998.
Strohmeyer, D.; Eggers, T. & Haupt, M.: Waverider Aerodynamics and Preliminary Design for Two-Stage-to-Orbit Missions, Part 1. Journal of Spacecraft and Rockets; Vol. 35, Number 4, Pages 450-458,  1998.
Strohmeyer, D. & Seubert, R.: Improvement of a Preliminary Design and Optimization Program for the Evaluation of Future Aircraft Projects. 7th Symposium on Multidisciplinary Analysis and Optimization, St. Louis,  1998.

1997
Bardenhagen, A.: Massenabschätzung und Gesamtauslegung der Unterstufe von Hyperschall-Raumtransportsystemen. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 98-04, 1997.
Bardenhagen, A.; Kossira, H. & Heinze, W.: Verfahren zur Abschätzung der Strukturmasse im interdisziplinären Entwurf von Hyperschallflugzeugen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1997 in München,  Bonn, 1997.
Haupt, M.: Ein Beitrag zur thermischen und mechanischen Analyse von heißen Flugzeugstrukturen. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 96-01, 1997.
Horst, P.: Structural Maintenance of Ageing Aircraft. Conference on Induatrial Technologies,  Toulouse (France), 1997.
Horst, P. et al.: Numerical Round Robin tests on the Assessment os MSD. ICAF-97-Fatigue in New and Ageing Aircraft,  1997.
Trappe, V. & Kossira, H.: über die Größe des Randeinflusses auf ermittelte Werkstoffkennwerte aus Faserverbundwerkstoffen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1997 in München,  Bonn, 1997.
Trappe, V. & Kossira, H.: Hysteresemessungen an Faserverbundwerkstoffen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1997 in München,  Bonn, 1997.

1996
Arnst, G. & Kossira, H.: Experimental und Numerical Analysis of the Inelastic Postbuckling Behaviour of Shear Loaded Aluminium Panels. Vortrag: Abschlusskolloquium des DFG-Sonderforschungsberischs SFB 319,  Braunschweig, 1996.
Bardenhagen, A.; Kossira, H. & Heinze, W.: Weight Estimation of Hypersonic Waveriders within the Integrated Design Program PrADO-Hy. Paper of AIAA 7th International Aerospace Planes and Hypersonics Technologies Conference,  AIAA-96-4546, Norfolk (USA), 1996.
Haupt, M. & Kossira, H.: Thermal Fluid Structure Interaction - A Numerical Concept and an Application to Structures in Hypersonic Fluid Flow. Euromech-Kolloquium,  Göttingen, 1996.
Horts, P.: Buckling Behaviour of Large GLARE Fuselage Shells under Compression and Shear Loading. 20th Congress of ICAS,  Sorrento (Italy), 1996.
Kossira, H.: Grundlagen des Leichtbaus, Einführung in die Theorie dünnwandiger stabförmiger Tragwerke. ,  Springer Verlag (Berlin), 1996.
Strohmeyer, D.; Eggers, Th; Heinze, W.; Bardenhagen, A.; Strohmeyer, D.; Eggers, Th; Heinze, W. & Bardenhagen, A.: Planform effects on the aerodynamics of waveriders for TSTO missions. Space Plane and Hypersonic Systems and Technology Conference,  Pages 4544, 1996.

1995
Glatzel, G.: Über das Dämpfungs- und Ermündungsverhalten einiger Faserverbundwerkstoffe. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 95-01, 1995.
Haupt, M.; Kossira, H. & Radespiel, R.: Analyse von aerothermodynamisch belasteten Flügelvorderkanten mit einer Methode der Fluid-Struktur-Kopplung. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1995 in Bonn,  Bonn, 1995. [URL]
Heinze, W.: Flugverkehr der Zukunft - überschallflugzeuge weisen neue Wege. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1995 in Bonn,  Bonn, 1995.
Kickert, R.: Rißfortschrittsanalyse an Klebungen komplexer Teilstrukturen aus Faserverbundwerkstoffen. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 95-02, 1995.
Radespiel, R.; Eggers, T.; Strohmeyer, D.; Körner, H.; Heinze, W.; Bardenhagen, A.; Kossira, H. & Hummel, D.: Entwurf von Wellenreitern für Hyperschallflugzeuge. Zeitschrift DLR-Nachrichten,  Volume 80, Köln, 1995.

1994
Bardenhagen, A.; Kossira, H. & Heinze, W.: Interdisciplinary Design of modern Hypersonic Waveriders using the Integrated Program PrADO-Hy. Proceedings of the 19th ICAS-Congress,  Anaheim (USA), 1994.
Heinze, W.: Ein Beitrag zur quantitativen Analyse der technischen und wirtschaftlichen Auslegungsgrenzen verschiedener Flugzeugkonzepte für den Transport großer Nutzlasten. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 94-01, 1994.
Kickert, R. & Kossira, H.: Rißfortschrittsanalyse von Klebungen komplexer Teilstrukturen aus Faserverbundwerkstoffen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1994 in Erlangen,  Bonn, 1994.
Kracht, M. & Kossira, H.: Kurzdarstellung einiger Ergebnisse der numerischen Untersuchung des Verformungsverhaltens des HORNET-Rumpfvorderteils und Empfehlung für die Konstruktion eines ersten Crash-Testrumpfes auf Basis des HORNET-Rumpfes. Forschungsprojekt "Numerische Untersuchungen an konstruktiven Maßnahmen der passiven Insassensicherheit in Segelflugzeugen", TüV Rheinland, IFL,  Braunschweig, 1994.
Lubis, A.: Zur Optimierung des multidisziplinären Entwurfs von Verkehrsflugzeugen in der parallelen Rechnerumgebung. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 94-02, 1994.
Neumann, D.: Über den Einfluß von Fahrwerk und Bodenunebenheiten auf die Beanspruchung von Segelflugpiloten. Dissertation, TU Braunschweig,  ZLR-Forschungsbericht 94-02, 1994.
Pleitner, J. & Kossira, H.: Thermomechanische Berechnungsmodelle für faserverstärkte hochtemperaturbelastete Werkstoffe. DFG-Schwerpunktsprogramm"Höchsttemeraturbeständige Leichtbauwerkstoffe, insbesondere keramische Verbundwerkstoffe",  1994.

1993
Brendes, G.: Entwicklung einer Anlage zur Durchführung von Flugschwingversuchen an Segelflugzeugen. Symposium für Segelflugzeugentwicklungen,  Braunschweig, 1993.
Glatzel, G. & Kossira, H.: On the Nonlinear Mechanical Behaviour of some Fibre Composites under Fatigue Loading. Proceedings of ICCM-9, Int. Conf. on Composite Materials,  Madrid, 1993.
Hachenberg, D. & Kossira, H.: Stringer Peeling Effects at Stiffened Composite Panels in the Postbuckling Range. Journal of Aircraft, Vol.30, No.5, S.769ff,  1993. [URL]
Haupt, M. & Kossira, H.: Thermal and Mechanical Analysis of Thin Composite Shells: Numerics and Phenomenas. Symposium on Instability in Solid and Structures, 1st AMD-ASME-ASCE Meeting,  Charlottesville (USA), 1993.
Haupt, M.; Kossira, H. & Rönsch, W.: Parallel Solver for Adaptive Finite-Element-Methods: Concept and Experience. Proceedings of Advances in Parallel Computing,  Grenoble, 1993.
Heinze, W.; Bardenhagen, A. & Kossira, H.: Ein Beitrag zum Gesamtentwurf von Hyperschallfluggeräten auf Basis neuer Wellenreiter-Konfigurationen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1993 in Göttingen,  Bonn, 1993.
Heinze, W.; Kossira, H. & Bardenhagen, A.: Integriertes Programmsystem für den Konzeptentwurf wiederverwendbarer Raumtransporter. Z.Flugwiss.u.Weltraumforschung (ZFW),  Band 17, S.379ff., Springer-Verlag, Berlin, 1993.
Kossira, H.; Bardenhagen, A. & Heinze, W.: Investigations on the Potential of Hypersonic Waveriders with the Integrated Aircraft Design Program PrADO-Hy. AIAA/DGLR 5th International Aerospace Planes and Hypersonics Technologies Conference, Paper AIAA-93-5098, München,  1993. [URL]
Kossira, H.; Haupt, M. & Rönsch, W.: Anpassung von iterativen Gleichungslösern an Netzadaptionsverfahren im Bereich der Finite-Elemente-Methoden. EASI-Kooperation,  1993.
Kossira, H.; Humpert, K. & Kickert, R.: Fibre Reinforced Metal Laminates and CFRP Fuselage Concepts. Vortrag: Brite Euram Project 2040,  Braunschweig, 1993.
Lubis, A. & Kossira, H.: Parallel Computing and its Application to the Aircraft Design and Optimization Process. Procceedings of SITRA congress,  Bandung (Indonesia), 1993.
Pleitner, J. & Kossira, H.: Micromechanical Analysis of Continuous Fibre-Reinforced Ceramic Matrix Composites at elevated Temperatures. International Conference of High Temperature Ceramic Matrix Composites, ECCM-6,  Bordeaux (Frankreich), 1993.

1992
Hachenberg, D.: Untersuchungen zum Nachbeulverhalten stringerverstärkter schubbeanspruchter Platten aus kohlenstoffverstärktem Kunststoff. Dissertation, TU Braunschweig,  1992.
Haupt, M. & Kossira, H.: Integrated Thermal and Mechanical Analysis of Hypersonic Vehicles by Using Adaptive Finite Element Methods. Orbital Transport - Technical, Meterological and Chemical Aspects,  Springer-Verlag (Berlin), 1992.
Haupt, M.; Kossira, H.; Kracht, M. & Pleitner, J.: A very efficient Tool for the Structural Analysis of Hypersonic Vehicles under High Temperature Aspects. Proceedings of 18th ICAS-Congress,  Peking (China), 1992.
Heinze, W.; Kossira, H. & Bardenhagen, A.: Grundlegende Untersuchungen zum Entwurf zweistufiger Raumtransportsysteme mit Hilfe des Entwurfsprogramms PrADO-Hy. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1992 in Bremen,  Bonn, 1992. [URL]
Kossira, H.; Bardenhagen, A. & Heinze, W.: An Integrated Computer-Program-System for the Preliminary Design of Advanced Hypersonic Aircraft (PrADO-Hy). Orbital Transport - Technical, Meterological and Chemical Aspects,  Springer-Verlag, Berlin, ISBN 3-540-563180, 1992.
Lubis, A.; Kossira, H. & Heinze, W.: PrADO-Pa: Ein parallelisiertes Programmsystem für den Entwurf von Verkehrsflugzeugen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1992 in Bremen,  Bonn, 1992. [URL]
Lubis, A. & Sundoro, I.: Family Aircraft Design Concept for Regional Jets. 4th Symposium of Indonesian Aerospace Student Association in Europe (IASE-4),  London, 1992.
Wolf, K. . & Kossira, H.: An efficient Test Method for the Experimental Investigation of the Postbuckling Behaviour of curved Composite Shear Panels. ECCM-CTS, European Conf. on Composites Testing and Standardisation,  Amsterdam, 1992.

1991
Glatzel, G.: übertragbarkeit von Werkstoffkennwerten auf Bauteileigenschaften. VDI-Bericht 852,  1991.
Horst, P.; Kossira, H. & Arnst, G.: On the Performance of Different Elasto-Plastic Material Models Applied to Cyclic Shear-Buckling. Proceedings of ECCS, Int. Coll. Buckling of Shellstructures on Land, in the Sea and in the Air,  Pages 409, Lyon, 1991.
Kossira, H.; Glatzel, G. & Reinke, W.: Auslegung und Analyse von Bauteilen aus FVW am Beispiel des Biegeträgers. VDI Werkstofftag,  München, 1991.
Kossira, H. & Haupt, M.: Buckling of Laminated Plates and Cylindrical Shells Subjected to Combined Thermal and Mechanical Loads.. Proceedings of ECCS, Int. Coll. Buckling of Shellstructures on Land, in the Sea and in the Air,  Lyon, 1991.
Kossira, H.; Heinze, W. & Bardenhagen, A.: An Integrated System for the Preliminary Design of Advanced Hypersonic Aircraft (PrADO). Proceedings of the 3rd Aerospace Symposium in Braunschweig,  erschienen in "Orbital Transport - Technical, Meterological and Chemical Aspects", Springer-Verlag, Berlin, 1991.

1990
Hachenberg, D. & Kossira, H.: Theoretical and Experimental Investigation of Stringer Peeling Effects at Stiffened Shearloaded Composite Panels in the Postbuckling Range. Proceedings of 17th ICAS-Congress in Stockholm,  1990.
Haupt, M. & Kossira, H.: Thermisches Beulen von Platten und Zylinderschalen aus faserverstärkten Werkstoffen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1990 in Friedrichshafen,  Bonn, 1990. [URL]
Heinze, W.: Flugkonzepte für große Lasten. Konstruktion und Elektronik Nr. 19,20,  1990.
Horst, P.: Zum Beulverhalten dünner bis in den plastischen Bereich zyklisch durch Schub belasteter Aluminiumplatten. Dissertation, TU Braunschweig,  1990.
Horst, P. & Kossira, H.: Cyclic Shear Buckling of Thin-Walled Aluminium Panels. Proceedings of 17th ICAS-Congress in Stockholm,  1990.
Kossira, H. & Heinze, W.: Untersuchung über die Auslegungsgrenzen zukünftiger Transportflugzeuge. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1990 in Friedrichshafen,  Bonn, 1990. [URL]
Kossira, H. & Horst, P.: Cyclic Shear Loading of Aluminium Panels with Regard to Buckling and Plasticity. Thin-Walled Structures 11, Page 65-84, Elsevier Science Publishers Ltd. England,  1990. [URL]

1989
Glatzel, G.: Nachweisversuche an Faserverbundbauteilen von Kleinflugzeugen. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungsbericht,  Braunschweig, 1989.
Hachenberg, D.: Untersuchungen zum Stringerablösungsverhalten versteifter, schubbeanspruchter CFK-Platten im Nachbeulbereich. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Heinze, W.: Neue Flugkonzepte für den Transport großer Nutzlasten. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Horst, P.: Plastisches Beulen dünner Aluminiumplatten. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungsbericht, ISBN-3-9802073-0-7,  Braunschweig, 1989.
Horst, P. & Kossira, H.: Theoretical and Experimental Investigation of Thinwalled Aluminiumpanels under Cyclic Shearload. ESA-Special report,  Noordwijk, 1989.
Kossira, H.: KoSMOS - ein Lastkollektiv für Leichtflugzeuge. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1989 in Hamburg,  Bonn, 1989.
Kossira, H.: 50 Jahre IFL - Rückblick und Ausblick. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Kossira, H. & Reinke, W.: KoSMOS - Ein Lastkollektiv für Leichtflugzeuge. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1989 in Hamburg,  Bonn, 1989. [URL]
Neumann, D.: Untersuchungen an Segelflugzeugfahrwerken. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Reinke, W.: Extrapolation von in Markov-übergangsmatrizen gespeicherten Beanspruchungszeitfunktionen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1989 in Hamburg,  Bonn, 1989.
Reinke, W.: Belastungskollektive für Segel- und Motorflugzeuge KoSMOS. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Reinke, W. & Kossira, H.: Extrapolation von in Markov-übergangsmatrizen gespeicherten Beanspruchungszeitfunktionen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1989 in Hamburg,  Bonn, 1989. [URL]
Wetjen, P.: über die Diffusion von Wasser in kaltaushärtenden glasfaserverstärkten Epoxidharzen. Dissertation, TU Braunschweig,  Fortschritts-Bericht VDI, Reihe 5, Nr.159, Düsseldorf, 1989.
Wolf, K.: FiPPS - ein Programm-Paket zur numerischen Analyse des linearen und nichtlinearen Tragverhaltens von Leichtbaustrukturen. 50 Jahre IFL - ZLR-Forschungbericht,  Braunschweig, 1989.
Wolf, K.: Untersuchungen zum Beul- und Nachbeulverhalten schubbeanspruchter Teilschalen aus kohlenstoffaserverstärktem Kunststoff. Dissertation, TU Braunschweig,  1989.

1988
Haupt, M.: Entwicklung eines Schalenelements zur Berechnung von Mehrschicht-Verbundstrukturen bei großen Verformungen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1988 in München,  Bonn, 1988.
Horst, P. & Kossira, H.: Zum Beulverhalten dünner Aluminiumplatten bei wechselnder Schubbelastung. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1988 in München,  Bonn, 1988.
Reinke, W.: Ein Beitrag zur Extrapolation von Wechselbelastungen aus zweiparametrigen Zählverfahren. Dissertation, TU Braunschweig,  Fortschritts-Bericht VDI, Reihe 5, Nr. 151, 1988.
Wetjen, P. & Kossira, H.: Wasserdiffusion in kaltaushärtenden faserverstärkten Epoxidharzen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1988 in München,  Bonn, 1988.
Wolf, K. & Kossira, H.: The Buckling and Postbuckling Behaviour of Curved CFRP Laminated Shear panels. ICAS-Bericht nr. 5.6.3,  1988.

1987
Pohl, H.-W.: Ein Beitrag zur quantitativen Analyse des Einflusses von Auslegungsparametern auf den optimalen Entwurf von Verkehrsflugzeugen. Dissertation, TU Braunschweig,  1987.
Wolf, K. & Kossira, H.: Untersuchungen zum Nachbeulverhalten von schubbeanspruchten CFK-Teilschalen. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1987,  Bonn, 1987.

1986
Kossira, H. & Pohl, H.-W.: Der Einfluß von Teuerungsraten und Kraftstoffpreisen auf den optimierten Flugzeugentwurf. Jahrbuch der DGLR-Jahrestagung 1986 in München,  Bonn, 1986.
Kossira, H. & Wetjen, P.: Untersuchungen zur Diffusion von Wasser in kaltaushärtenden Epoxidharzen. Schriftenreihe Statusbericht 4. BMFT-Statusseminar,  1986.

1983
Kossira, H. & Pohl, H.-W.: Die Erzeugung von zufallsartigen Lastfolgen aus Meßwerten, die in Markov-übergangsmatrizen gespeichert sind. Materialprüfung,  Volume 6/83, 1983.
Kossira, H. & Reinke, W.: Die Ermittlung von Lastkollektiven für die Bemessung von Segelflugzeugen. Aero Revue,  1983.

1982
Kossira, H.: Determination of Load Spectra and their Application for Keeping the Operational Life Proof of Sporting Airplanes. ICAS Proccedings,  Seattle (USA), 1982.
Tunker, H.: Über das Tragverhalten schubbeanspruchter quadratischer Platten aus Faserverbundwerkstoffen bei großen Deformationen. Dissertation, TU Braunschweig,  1982.

1981
Kossira, H.: Flugzeugbau und Leichtbau - Aufgaben in Vergangenheit und Zukunft. Mitteilungen der TU Braunschweig,  1981.

  aktualisiert am 12.10.2017
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