Peer-reviewed Papers
Rothenbusch, S., & Kauffeld, S. (2020). Veränderungspotenziale durch die Digitalisierung der gewerkübergreifenden Kooperation von kleinen und mittleren Unternehmen im Baugewerbe in Richtung Building Information Modeling (BIM) – Eine Fallanalyse [Potential for change through the digitalization of the cross-trade cooperation of small and medium sized organizations in the construction industry toward Building Information Modeling (BIM)—a case report]. Gr Interakt Org, 51, 299–317. https://doi.org/10.1007/s11612-020-00526-w
Rothenbusch, S., Voss, T., Golle, J., & Zettler, I. (2018). Linking teacher and parent ratings of teacher-nominated gifted elementary school students to each other and to school grades. Gifted Child Quarterly, 62, 230–250. doi.org/10.1177/0016986217752100
Rothenbusch, S., Zettler, I., Voss, T., Lösch, T., & Trautwein, U. (2016). Exploring reference group effects on teachers’ nominations of gifted students. Journal of Educational Psychology, 108, 883–897. doi.org/10.1037/edu0000085
Books
Rothenbusch, S. (2017). Elementary school teachers’ beliefs and judgments about students’ giftedness. Dissertation, Universität Tübingen. Available at dx.doi.org/10.15496/publikation-16125
Articles in Edited Volumes
(*shared principal authorship)
Enders, N.* & Rothenbusch, S.* (accepted). Fragen als Lernstrategie: Ist das Beantworten oder das Generieren von Fragen die effektivere Lernstrategie? [Questioning als learning strategy: Is answering or generating questions the more efficient learning strategy?]
Rothenbusch, S., & Kauffeld, S. (2020, März). Implementation von Building Information Modeling in der gewerkeübergreifenden Kooperation im Baugewerbe: wahrgenommene Chancen und Risiken aus Sicht der Kooperationsbeteiligten [Implementation of Building Information Modeling into cross-trade cooperation in the construction industry: perceived chances and risks from the point of view of cooperation partners]. In Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V., Dortmund (Hrsg.), Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch? (B.20.4). Dortmund: GfA-Press.
Kruse, L., Rothenbusch, S., & Kauffeld, S. (2020, März). Welche Lerntransferfaktoren machen den Unterschied [Which learning transfer factors make the difference]? In Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V., Dortmund (Hrsg.), Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch? (C.9.4). Dortmund: GfA-Press.
Conference Contributions and Invited Talks
Rothenbusch, S. (2020). Ein soziotechnischer Ansatz zur Implementierung "virtueller Zwillinge": Implikationen aus zwei F&E-Projekten [A socio-technical approach to the implementation of "virtual twins": Implications from two R&D projects]. Invited talk at the virtual workshop „Soziotechnische Ansätze in der praktischen Anwendung“ [Socio-technical approaches in practice] of the Bundesanstalt für Arbeitsschutz & Arbeitsmedizin (BAuA, German Federal Institute for Occupational Safety and Health) and the Institut Arbeit & Qualifikation (IAQ, Institute for Work, Skills and Training) at the university Duisburg-Essen, project APRODI, 03. December 2020.
Rothenbusch, S., & Kauffeld, S. (2020, March). Implementation von Building Information Modeling in der gewerkeübergreifenden Kooperation im Baugewerbe: wahrgenommene Chancen und Risiken aus Sicht der Kooperationsbeteiligten [Implementation of Building Information Modeling into cross-trade cooperation in the construction industry: perceived chances and risks from the point of view of cooperation partners]. Paper presented at the spring conference of the Gesellschaft für Arbeitswissenschaften (GfA), Berlin.
Rothenbusch, S. (2019, February). Leistungsüberprüfungen: diagnostische Fähigkeiten, Bedeutung im Lehrkontext und Ausbildungsbedarf aus der Sicht von Lehramtsstudierenden und Lehrkräften [Achievement assessement: Diagnostic abilities, relevance in the context of teaching, and the need for training from the perspective of teacher students and teachers]. Poster presented at the 7th meeting of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Köln.
Enders, N., & Rothenbusch, S. (2018, August). Questioning as a learning strategy: Is question-answering or question-writing more effective? Paper presented at the EARLI SIG 4 Conference 2018, Gießen.
Rothenbusch, S., Zettler, I., & Voss, T. (2016, March). Wen(n) Lehrkräfte auswählen: Wer besucht ein außerunterrichtliches Förderprogramm für sehr begabte und hochbegabte Grundschulkinder aus Sicht von Lehrkräften, Eltern und Schüler/inne/n [If/Who teachers choose: Who participates in an enrichment program for gifted students from the perspective of teachers, parents, and students]? Paper presented at the 4th meeting of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Berlin.
Rothenbusch, S., Zettler, I., Voss, T., & Trautwein, U. (2014, March). Entwicklung und erste Validierung des Beliefs about Giftedness Questionnaire (BGQ) [Development and first validation of the Beliefs about Giftedness Questionnaire]. Paper presented at the 2nd meeting of the Society for the Empirical Educational Research (GEBF), Frankfurt.
Heyer, S., Kornmann, J., Zettler, I., Beißert, H., Krebs, K., Lösche, P., Hasselhorn, M., & Trautwein, U. (2012, September). Flächendeckende Hochbegabtenförderung im Grundschulalter: Erste Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung der Hector-Kinderakademien [State-wide promotion at elementary school level: First results of the scientific monitoring of the Hector Children’s Academy Program]. Poster presented at the 48. Congress of the German Psychological Society (DGPs), Bielefeld.
Heyer, S., Zettler, I., Trautwein, U., & Hasselhorn, M. (2012, September). Gifted elementary school children: Who teaches them and how? An investigation of teacher beliefs, personality, professionalism and their relation to classroom quality, instructional practices and elementary school students’ development. Poster presented at the 13th International ECHA (European Council for High Ability) Conference “Giftedness across the lifespan”, Münster.