TU BRAUNSCHWEIG

Dominik Siemon
(Dipl. Wirt.-Inf.)

Institut für Wirtschaftsinformatik
Lehrstuhl Informationsmanagement
Technische Universität Braunschweig

Telefon +49 531 391-3133
Raum 511C
E-Mail d.siemon at tu-braunschweig.de

Research

Innovation management, idea management, creativity, creativity support systems, group creativity, design thinking

Current project 

DETHIS - Design Thinking for Industrial Services. Analysis and design of digital, collaborative and creativity-promoting elements for the DETHIS Toolbox.

www.dethis.de

Cooperation with Volkswagen Financial Services AG (IT)

Contact person for the cooperation with the Volkswagen Financial Services AG, IT Department. Contact me with every inquiry regarding internships or theses including your CV.

Career

2006-2012

Studies of information systems at the Braunschweig, University of Technology (Technische Universität Braunschweig)

Studies of business science and information systems at the University of Economics, Prague (Vysoká škola ekonomická v Praze).

2009-2012

Student assistent at the chair of information management at the Braunschweig, University of Technology (Technische Universität Braunschweig)

2012-now

Postgraduate student at the chair of information management at the Braunschweig, University of Technology (Technische Universität Braunschweig)

Teaching

  • Assistance of the master lecture "Collaboration in E-Business" at the TU Braunschweig (Best lecture award at the TU Braunschweig 2014)
  • Supervision of a variety of seminars at the TU Braunschweig
  • Supervision of the software development internship (SEP) 2013 and 2014 at the TU Braunschweig
  • Lecturer at the Technical UniversitySofia, Bulgaria for "E-Business"
  • Lecturer for the summer course "E-Business" for international students
  • Lecturer at the VWA Braunschweig for "Informationsmanagement"
  • Lecturer at the Harz University of Applied Sciences (Hochschule Harz) for "Cooperation in e-business"

Selection of supervised theses (Bachelor and Master)

  • Möglichkeiten der Digitalisierung von Methoden in der Emphatize und Define Phase des Design Thinkings
  • Recommender systems in the context of online purchases of used cars
  • Design and development of an IT-supported concept to operationalize the front-end of innovation at a German SME
  • It-supported creativity: trust as a critical aspect during collaboration
  • Conception and development of a web-based prototype to study the digitalisation potentials of design thinking methods using the example of service blueprinting
  • Analysis of the influence of asynchronicity on collaborative work in a virtualized Design Thinking Process
  • Design Thinking Within Industry Related Digital Services a possible concept for the digitization of the design thinking process
  • Kollaborative Aufgabenbearbeitung im Kontext von Meetings – Entwicklung eines Group Support System
  • Klassische vs. agile Softwareentwicklungsmodelle im Projektmanagement
  • Die Angst vor Kritik in Gruppenkreativitätsprozessen: Ein IT-basierter Ansatz unter Berücksichtigung der Prinzipien der Kooperation mit Anwendung im Design Thinking
  • Literaturanalyse zu qualitativen Bewertungs- und Entscheidungsmethoden
  • Konzeption eines digitalen Tools für Design-Thinking-Prozesse im Bereich industrienaher Dienstleistungen
  • Entwicklung eines Konzepts zur Digitalisierung der 6 Thinking Hats Methode im Rahmen der Ideenfindungs-Phase (Ideate) des Design Thinking
  • Implementierung einer kontext- orientierten mobilen Anwendung zur Kreativitätsunterstützung
  • Literaturanalyse zu qualitativen Bewertungs- und Entscheidungsmethoden
  • Untersuchung von qualitativen Bewertungs- und Entscheidungsmethoden Eine Marktanalyse zu Unterstützungssoftware
  • Anforderungen an Workflowmanagementsysteme zur Steigerung der Arbeitsmotivation von Wissensarbeitern
  • Entwicklung einer web-basierten Plattform zur Unterstützung der Zusammenarbeit in kreativintensiven Prozessen
  • Konzeption und Implementierung eines Kreativitätsunterstützungssystems zur Ideengenerierung
  • Eingliederung von kreativen Personen zur effektiven Nutzung eines Ideenmanagementsystems
  • Evaluating Anchored Discussion as a New Tool for Creativity in Online Collaboration
  • Entwicklung und Evaluation einer Kontext-orientierten mobilen Anwendung zur Kreativitätsunterstützung
  • Die Reduktion von Informationsasymmetrien in Unternehmen am Beispiel einer browserbasierten Plattform
  • Crowdfunding on a Corporate Level - Possible options for the application of an internal crowdfunding platform in a large industry firm (Zusammenarbeit mit der Airbus Group)
  • Internalisierung externer Wissensquellen - eine praxisorientierte Studie zur Optimierung betrieblichen Wissensmanagements (Zusammenarbeit mit der Bosch Rexroth AG)
  • Prognosemöglichkeiten durch Meinungsanalysen mittels Social Text Mining Techniken für die Bundestagswahl 2013
  • Der Einfluss von Gruppen auf den Kreativitätsprozess bei Problemlösung und Ideenfindung
  • Untersuchung kreativitätsunterstützender und innovationsfördernder Werkzeuge
  • Entwicklung und Evaluation eines Systems zur Kreativitätsunterstützung
  • Konzeption einer mobilen Applikation zur kooperativen Kreativitätsunterstützung
  • Konzeption einer kooperativen Ideenmanagement-Plattform mit benutzerspezifischen Kreativitätsphasen
  • Analyse und Potenziale des IT-Innovationsmanagements in einem Internal Corporate Venturing der Volkswagen Financial Services AG (Zusammenarbeit mit der Volkswagen Financial Services AG)
  • Konzeption und Entwicklung einer Software zur Unterstützung im Innovationsprozess
  • Open-Source-Software im Markt betrieblicher Anwendungssysteme

Current open topics for Bachelor- and Mastertheses

  • Currently no open topics

Publications (Researchgate)

Journal contributions & book chapters

  • Eckardt, L.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2017) GamEducation - Spielelemente in der Universitätslehre. In S. Strahringer und C. Leyh, eds., Gamification und Serious Games. Springer Fachmedien Wiesbaden, 2017, 127–138.
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2017) A Creativity Support Tool for Cognitive Idea Stimulation in Entrepreneurial Activities. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 2017 forthcoming
  • Siemon, D.; Eckardt, L. (2017) Gamification of Teaching in Higher Education. In S. Stieglitz, C. Lattemann, S. Robra-Bissantz, R. Zarnekow and T. Brockmann, eds., Gamification. Springer International Publishing, 2017, 153–164.
  • Link, G.; Siemon, D.; de Vreede, GJ.; Robra-Bissantz, S. (2016) Anchored Discussion: Development of a Tool for Creativity in Online Collaboration. Journal of Universal Computer Science, 2016
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2016). Design Guidelines for Context-Aware Creativity Support Systems. Journal of Creativity and Business Innovation, Vol. 2, 2016, p. 5-19
  • Eckardt, L.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2015). GamEducation - Spielelemente in der Universitätslehre (Article), HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik, Heft 306.

Conference contributions

2017

  • Siemon, D.; Khalili Narani, S.; Robra-Bissantz, S. (2017). The Benefits of Creativity Support Systems for Entrepreneurs: An Exploratory Study, Proceedings of the 23th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), 2017
  • Strohmann, T.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2017). brAInstorm: Intelligent Assistance in Group Idea Generation. In Proceedings of the 12th International Conference On Design Science Research In Information Systems And Technology (DESRIST). Springer International Publishing.
  • Lattemann, C; Siemon, D.; Dorawa, D.; Redlich, B. (2017). Digitization of the Design Thinking Process Solving Problems with Geographically Dispersed Teams. In: Proceedings of the 19th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI.International), 2017.
  • Redlich, B.; Siemon, D.; Lattemann, C.; Robra-Bissantz, S. (2017). Shared Mental Models in Creative Virtual Teamwork. In: Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2017.
2016
  • Siemon, D.; Khalili Narani, S.; Ostermeier, K.; Robra-Bissantz, S. (2016). Creativity and Entrepreneurship – The Role of Creativity Support Systems for Start-Ups, Proceedings of the 10th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), 2016
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2016). From Group Creativity to Collaborative Creativity – A Framework for Collaborative Creativity Support Systems, Proceedings of the Think Cross Change Media Conference (TCCM), 2016, Magdeburg, Germany. Available here.
  • Lamprecht, J.; Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2016). Cooperation isn’t just about doing the same thing – Using Personality for a Cooperation-Recommender-System in Online Social Networks. In Collaboration and Technology, Proceedings of the 22th International Conference on Collaboration and Technology (CRIWG), 2016, Kanazawa, Japan, Springer International Publishing
  • Siemon, D.; Plaumann, R. M.; Regenberg, A.; Yuan, Y.; Liu, Z.; Robra-Bissantz, S. (2016). “Tinkering for Creativity”: An Experiment to Utilize MaKey MaKey Invention Kit as Group Priming to Enhance Collaborative Creativity, Proceedings of the 22th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), 2016
  • Siemon, D.; Rarog, T.; Robra-Bissantz, S. (2016). Semi-Automated Questions as a Cognitive Stimulus in Idea Generation. In: Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2016, pp. 257-266.
2015
  • Siemon, D.; Khalili Narani, S.; Ostermeier, K.; Robra-Bissantz, S. (2015): Kreativität und Entrepreneurship – Die Rolle von Kreativiätsunterstützung in der Existenzgründung. In: Petrov, E.; Batchvarov: 25 Jahre FDIBA - German Engineering: Made in Bulgaria Sofia 2015
  • Link, G.; Siemon, D.; de Vreede, GJ. & Robra-Bissantz, S. (2015). Evaluating Anchored Discussion to Foster Creativity in Online Collaboration. In Collaboration and Technology, Proceedings of the 21th International Conference on Collaboration and Technology (CRIWG), 2015, Yerevan, Armenia, Springer International Publishing.
  • Siemon, D.; Eckardt, L.; Robra-Bissantz, S. (2015). Tracking Down the Negative Group Creativity Effects with the Help of an Artificial Intelligence-Like Support System. In: Proceedings of the 48th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2015, pp. 236–243.
2014
  • Perl, A.; Helmholz, P.; Siemon, D.; Busse, S.; Robra-Bissantz, S. (2014): Situation-oriented Ubiquitous Information System Innovation – Leveraging User Integration. In: Proceedings of the 22nd European Conference on Information Systems (ECIS) 2014, Tel Aviv, Israel.
  • Siemon, D.; Robra-Bissantz, S. (2014). Integration of Information Retrieval in Creativity Support: A Prototype to Support Divergent Thinking. In Advancing the Impact of Design Science: Moving from Theory to Practice (DESRIST) (pp. 388-392). Springer International Publishing.

Poster, working paper and scientific speeches

  • Robra-Bissantz, S.; Lerch, M.; Siemon, D.: GamEducation: Spielelemente als Motivationsanreize in der Vorlesung. 42. dghd Jahrestagung März 2013, Magdeburg.

Regular reviewer for:

ICIS, ECIS, AMCIS, HICSS, DESRIST, Informatik, WI, CRIWG, Journal of Education and Information Technologies and more


  aktualisiert am 24.05.2017
TU_Icon_E_Mail_1_17x17_RGB Zum Seitenanfang