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    • JRG-A1 - Overall System Evaluation
    • A1.1 Scenarios for an Air Transport System in alternative environments in 2050 (ScenAIR2050)
    • A2.1 - Exterior noise assessment of single fly-over events
    • A2.2 - Environmental noise prediction for large long-term air traffic scenarios
    • A2.3 - Assessment the impact of new aircraft technologies on cabin noise
    • A3.1 - SE²A Advanced ATS Simulation (AdAS)
    • A3.2 - Designing an economically efficient and reliable static and dynamic wireless charging infrastructure for emission-free apron ground vehicles
    • A4.1 - SUstainability Modelling and Analysis of Future aircraft systems (SUMAFly)
    • JRP - Hydrogen in sustainable aviation: Macroeconomic impacts and state intervention
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ICA A "Assessment of the Air Transport System"

ICA A Teaser

Ziel von ICA A ist es, alternative Entwicklungspfade zu entwerfen, zu analysieren und zu bewerten, um langfristige Ziele für ein nachhaltiges Luftverkehrssystem zu erreichen. Die Bewertung basiert auf einer wissenschaftlich fundierten Weiterentwicklung und Anwendung eines Multimethoden-Mixes, der Szenarioanalyse, Modellierung und Simulation, Lebenszyklus-Analyse, Lärmbewertung sowie multikriterielle und robuste Optimierung integriert. Diese Methoden ermöglichen es, eine Vielzahl von technologischen, operativen und legislativen Maßnahmen zu entwerfen, die auf der Ebene einzelner Technologien, Flugzeuge und Flughäfen ansetzen. Darüber hinaus befähigen sie zu einer Bewertung der Wirksamkeit und Effizienz des gesamten Luftverkehrssystems im Zusammenhang mit der Erreichung wirtschaftlicher, ökologischer und sozialer Ziele.

New Projects

Projekte

JRG-A1 - Overall System Evaluation

Shaping the necessary transition pathways to achieve sustainable air transport solutions requires a sound understanding of the behavior of the ATS itself. The task of the group is to analyze and evaluate alternative transition pathways in order to achieve long-term development goals for the ATS.
The group will develop optimization and system dynamics simulation models capturing the main actors and structure of the ATS, under consideration of technological, economic and environmental factors. The models will be used to analyze and evaluate the overall system behavior of the ATS for the selection and temporal allocation of measures meant to steer the ATS towards energy efficiency and sustainability.

JRG-A1

A1.1 - Scenarios for an Air Transport System in alternative environments in 2050 (ScenAIR2050)

The ScenAIR2050 project aims to provide a multi-criteria decision support for the evaluation and optimisation of technologies developed within the cluster for an energy-efficient air transport system. As part of the SE2A excellence cluster, the team addresses the interaction of several subcomponents of aviation in a medium-term future (2050).

The project’s methodology is based on a combination of Futures Studies, Foresight and Design Research through Scenario-Technique, Morphological Delphi, User Research and others. Through trend research and PESTEL+ analysis, the key factors and drivers are mapped to generate scenarios. They are part of the methodological framework to map the possible developments of the air transport system, offer insights for transformation to leave familiar trajectories and find impulses for innovation. The alternatives can depict possible, probable and preferred futures and will be discussed and further developed with the cluster partners.

A1.1

A2.1 - Exterior noise assessment of single fly-over events

The simulation process will help to identify and determine the medium and long-term (year 2050) potential for eliminating the carbon footprint of future air transport operation under consideration of aircraft noise. Social and economic constraints can directly be associated with community noise annoyance due to aircraft operation. The selected simulation process will enable to assess comprehensive criteria and metrics and to serve as a basis for decision-making between ICA-A, ICA-B, and ICA-C. For example, the process is an essential prerequisite to assess the noise of any new vehicle and flight procedures as developed in ICA-B and noise shall be included as a design constraint in the planned Design Engineering Engine (DEE).

A2.1

A2.2 - Environmental noise exposure prediction for large long-term air traffic scenarios

Ziel des Projektes ist die Etablierung einer Berechnungskette zur Prognose der Lärmimmission aufgrund neuer Luftfahrzeugkonzepte. Dabei werden, neben der individuellen Lärmemission der Luftfahrzeuge, ein komplexes Luftverkehrsszenario, ein realistischer Flottenmix sowie Flughafenkonzepte, Flugbahnen berücksichtigt. Das geplante Konzept koppelt die DLR-Software PANAM (Parametric Aircraft Noise Analysis Module) zur Vorhersage der individuellen Lärmemission der Luftfahrzeuge mit dem an der EMPA entwickelten Lärmimmissionsprognose-Tool sonAIR. Mit diesen Methoden ermöglicht die zu erstellende Berechnungskette die Unterstützung des Entscheidungsprozesses während der frühen Luftfahrzeug-Entwicklungsphase. Es wird die Prognose und Bewertung der Lärmbelastung und des Nutzens von lärmarmen Luftfahrzeugkonfigurationen und Flugbahnen in Verbindung mit großskaligen Verkehrsszenarien ermöglicht. Weiterhin werden verschiedene Lärmimmissionsmetriken hinsichtlich ihrer Fähigkeit bewertet, einerseits die technischen Verbesserungen sichtbar zu machen und andererseits die Belastung der Bevölkerung in der Nähe von Flughäfen angemessen zu bewerten.

A2.2

A2.3 - Assessment the impact of new aircraft technologies on cabin noise

Im Rahmen der Akustik wird innerhalb von SE²A eine umfassende Lärmbewertung sowohl am Immissionspunkt „Kabine“ als auch am Immissionspunkt „Boden“ angestrebt. Der Schwerpunkt dieses Projektes liegt auf der Vorhersage des Lärmpegels in der Passagierkabine durch die Berücksichtigung von hochauflösenden Simulationen von Lärmquellen in detaillierten vibro-akustischen Gesamtflugzeugmodellen. Als Lärmquellen werden das akustische Feld unterhalb der turbulenten Grenzschicht und die Druckschwankungen unterhalb asymmetrischer Strömungsfelder an Grenzschichteinsaugungen untersucht. Es werden wellenauflösende mechanische Modelle der SE²A-Flugzeugkonzepte abgeleitet, um die unterschiedlichen Belastungen aufzubringen und einen Variantenvergleich hinsichtlich des Kabinenlärms durchzuführen. Eine besondere Herausforderung ist dabei die Entwicklung vergleichbarer vibro-akustischer Modelle für die verschiedenen Flugzeugkonfigurationen mit Kurz-, Mittel- und Langstreckencharakteristik.

A2.3

A3.1 - SE²A Advanced ATSSimulation (AdAS)

The AdAS project will develop a significantly advanced simulation platform for the ATS. It will build on leading, existing simulations. But, to meet the demands of sustainable and energy-efficient aviation AdAS will take a leap forward in simulation technology that can only be achieved by a substantial effort in fundamental research.
 
The main challenges for fundamental research are the following:

  1. A higher level of accuracy requires integration or partial integration of different simulations and simulation levels.
  2. A useful model of an energy-efficient ATS must reflect that the modeled decisions in the ATS are increasingly being taken by optimization, in particular to enhance energy efficiency. Therefore, the simulation itself must perform optimization of modeled decisions.
  3. The future ATS will show an increased complexity. The AdAS must be able to simulate it, identify its scale and allow developing strategies to cope with this complexity.
  4. The simulation must be robust against changes in the input data to allow for dependable planning.
  5.  The simulation must be adjustable to different technologies and the corresponding ATSs.

 
 

A3.1

A3.2 - Designing an economically efficient and reliable static and dynamic wireless charging infrastructure for emission-free apron ground vehicles

Operations on the airport’s apron contribute to the CO2 and the noise emissions of the air transport system. Battery-powered electric vehicles such as airport passenger buses, baggage towing or aircraft tractors can be used to reduce those emissions and make ground operations ecologically more sustainable. Future short- and medium term passenger aircraft with electric engines and batteries as their energy storage might be pulled by electric tractors while taxiing on the ground, in order to preserve the precious battery energy for the flight phase. These envisioned changes lead to the question of how to recharge all those ground vehicles. A technologically interesting approach is to use dynamic wireless (inductive) energy transfer to recharge the batteries of apron service vehicles while they are in motion, thus eliminating time and space needs of stationary conductive charging systems. However, this leads to the question of how and where to allocate the required inductive charging technology in the ground below the apron. The main components of the Power Transmitter Unit (PTU) to be installed in the ground are the Power Supply Unit (PSU), which includes the frequency inverter used to create an output frequency in the order of magnitude 20 to 100 kHz and the connected Inductive Transmitter Unit (ITU), essentially a system of electromagnetic coils creating moving electromagnetic fields. The allocation and dimensioning of the PTU components at selected segments of the apron road system is an important, rich, and new problem. The objective of this project is to develop a mathematical methodology to formally describe and practically solve this problem, taking both airport operations, techno-logical, and economic aspects into consideration.

A3.2

A4.1 - SUstainability Modelling and Analysis of Future aircraft systems (SUMAFly)

The objective of the project SUMAFly is the development and the application of life cycle engineering methodologies for future aircraft to enable the analysis of environmental, economic and social sustainability and support decision making in early stages of aircraft development. The proposed research program comprises the development of inventory models for all phases of the aircraft’s life cycle. During the first phase of the project (2019-2022), the modelling will focus on the energy storage and supply system. The work will be conducted jointly by the IWF and the AIP to cover the broad range of required competences in environmental as well as socio-economic analyses.

A4.1

JRP - Wasserstoff in der nachhaltigen Luftfahrt: Makroökonomische Auswirkungen und staatliche Eingriffe

Deutschland benötigt Alternativen zu fossilen Brennstoffen, um die Energiewende und die Klimaziele 2050 zu erreichen. Dabei ist Wasserstoff ein vielversprechender Ansatz. Das Momentum einer Wasserstoffwirtschaft betrifft auch den Luftfahrtsektor. Das Ziel des Junior Research Project ist eine volkswirtschaftliche Bewertung der Wasserstoffumstellung in Deutschland und ihrer Auswirkungen auf die Luftfahrt. Konkret wird ein Simulationsmodell entwickelt, um die makroökonomischen Effekte eines Einsatzes von Wasserstoff in der Luftfahrt zu quantifizieren. Das Projekt untersucht dabei auch staatliche Interventionsmaßnahmen.

JRP

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