TU BRAUNSCHWEIG

Publications (selected) Annette Bartsch (29.09.2017)

Monographes / Coeditor

Wedl, Juliette; Bartsch, Annette (Hg.) (2015): Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: transcript.

Bartsch, Annette, Hardinghaus, Bernhard; Holz, Stephanie, Kundolf, Susanne (Hg.) (2014): Weiterbildungsbedarf und Anforderungen an wissenschaftliche Weiterbildung in der Mobilitätswirtschaft. Hannover: PZH Verlag, Dez. 2014, ISBN 978-3-944586-89-2 https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/publikation_weiterbildungsbedarf_mobilitaetswirtschaft_online_klein.pdf (including english abstract)

Editorial staff

Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.) (2015): Grünes Licht für wissenschaftliche Weiterbildung in Niedersachsen. Das Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft: Angebote, Erfahrungen und Ergebnisse aus der 1. Förderphase. Braunschweig (Stand 03/2015). Download unter: https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/abschlussbroschuere_1_phase_verbund_klein.pdf

Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.) (2014): Frauen und Technik - Was die Offene Hochschulen Frauen bietet (Stand 03/2014). Download unter https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/broschuerefrauenundtechnik2014.pdf

Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.) (2012): Zeit, dass sich was dreht. Das Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft. Erfahrungen, Ergebnisse und aktuelle Fragestellungen aus dem ersten Projektjahr (Stand 12/2012). Download unter: https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/broschuere1jahrverbundprojektklein.pdf

Journal Articles

Bartsch, Annette; Kundolf, Susanne; Wrobel, Ulrike (2016): Verbindung von qualitativen und quantitativen Bedarfsanalysen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. In: Hochschule und Weiterbildung (2016) H.2, S.25-31. (Schwerpunktthema: Forschung auf und in wissenschaftliche(r) Weiterbildung) http://www.pedocs.de/volltexte/2018/15198/pdf/HuW_2016_2_Bartsch_et_al_Verbindung_von_qualitativen_und_quantitativen_Bedarfsanalysen.pdf

Bachofner, Monika; Bartsch, Annette (2015): Innovative Strukturen für lebenslanges mobiles Lernen an Hochschulen: „Weiterbildungspool Ingenieurwissenschaften excellent mobil“ im niedersächsischen Verbund zur Mobilitätswirtschaft. In: Hochschule und Weiterbildung (2015) H.1, S.57-61. (Schwerpunktthema: Innovative Gestaltung von Weiterbildung und lebenslangem Lernen an Hochschulen) http://www.pedocs.de/volltexte/2016/12581/pdf/HuW_2015_1_Bachofner_Bartsch_Innovative_Strukturen_fuer_lebenslanges_mobiles_Lernen_an_Hochschulen.pdf

Abstract:

Mobility is an interdisciplinary sector which crosses the borders of diverse faculties. Due to rapid technological changes this priority sector requires innovative and demand-driven new academic training opportunities. In reference to the joint Mobility Economics research project of Lower Saxony “Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft”, the article describes the process for creating a new programme which implements Lifelong Learning in a sustainable and co-ordinated way. In intensive co-operation, innovative academic education and training opportunities are developed which for the first time offer a Lower Saxony-wide policy framework for academic Lifelong Learning and an Open University access including new university entrance requirements (leveled built gradual transitional course, Bachelor's and Master offers) at all qualification levels as a well-matched Competence Network offered by six universities and universities of Applied Sciences.

(keywords: Competence network, engineering sciences, Lifelong Learning, Open University, mobility industry)

Publisher: German Association for University Continuing and Distance Education (DGWF self-published)

Bachofner, Monika; Bartsch, Annette (2014): Angebotsplanung von wissenschaftlicher Weiterbildung im Clusterverbund – Chancen der Kooperation. In: Hochschule und Weiterbildung (2014) H.1, S.37-40.(Schwerpunktthema: Auf dem Weg zur Hochschule des Lebenslangen Lernens - Mehrwert, Aufwand und Erträge)

http://www.pedocs.de/volltexte/2015/10354/pdf/HuW_2014_1_Bachofner_Bartsch_Angebotsplanung_von_wissenschaftlicher.pdf

Abstract:

Current state of science and technology: At the beginning of the project no Lower Saxony-wide academic training opportunities existed (organized by several universities), so that no previous expertise could be used to in the development and establishment of an occupational module pool in the field of mobility.

Justification / objectives of the study: The joint Mobility Economics research project of Lower Saxony “Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft” creates new ways and transitions to universities ("Open University") and develops innovative academic education and training opportunities for the Lower Saxony priority sector of mobility. The article focusses on the analysis of positive opportunities and restrictions while building and conceptualizing an apprenticeship training offer in the engineering sciences framed by a joint project of several universities – especially in contrast to commercial providers of academic life-long learning.

Method: analysis of the pilot phase of the concerted development of a Lower Saxony-wide education network (of six participating universities and universities of Applied Sciences) for professional life-long learning

Results: The Lower Saxony-wide policy framework for academic life-long learning and an Open University (Competence Network Mobility Business) creates new university entrance requirements (leveled built up gradual transitional course, Bachelor's and Master offers) at all qualification levels for a priority sector. Meanwhile, common cluster targets accelerate the process of co-operative supply planning.

Conclusion / Applications: Structural incentives could produce better conditions for academic training opportunities conceptualised by universities in joint projects. Standards should adjust the diverse framework requirements of the German federal states in order to create similar competitive conditions for all universities and universities of Applied Sciences. It would be useful to grant opportunities (e.g. teaching loads of 20%, an additional Sabbatical) for those lecturers who become involved in apprenticeship training offers. At the institutional level of the Universities seed money could provide an incentive to install an organisational unit to promote the establishment of the new academic training opportunities. A joint organisational unit should coordinate the cluster offers with the objective of creating a sustainable design for Study programmes.

(keywords: cluster, engineering sciences, Lifelong Learning, Open University, mobility industry)

Publisher: German Association for University Continuing and Distance Education (DGWF self-published)

Book Chapters

Bartsch, Annette; Hardinghaus, Bernhard; Hesse, Martin; Kundolf, Susanne (2018): Was braucht die Wirtschaft? Weiterbildungsbedarf & betriebliche Unterstützung. In: Oberbeck, Herbert; Kundolf, Susanne (Hg.): „Mobiles Lernen für Morgen“ – Berufsbegleitende, wissenschaftliche Aus- und Weiterbildung für die Mobilitätswirtschaft. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-3742-5. http://www.waxmann.com/buch3742

Abstract: The article describes the second qualitative survey conducted between August 2015 and December 2016. The needs and target group analyzes contained not only relevant training topics for companies and prospective students, but also their requirements for didactics, study organization, support, mentoring and funding.

In Brunswick the study focused in particular on the employers' support for scientific further education, as well as the current state and the potentials of qualification collective agreements for the support and implementation of scientific further education. Aim of the project "excellent mobil" was the development, testing and sustainable integration of modularized courses of scientific further education for engineers in the mobility sector at the Technische Universität Braunschweig. The result is impressive. During the project period from October 2011 to the end of September 2017, 19 modules were tested and 227 participants were reached.

Within the project STUDIUM INITIALE, the Institute of Micro Production Technology (IMPT at Leibniz Universität Hannover) developed some specific modular-courses, especially offered to people with vocational training who lack a university entrance. To that end, different non-degree courses were designed. However, by taking part in one of those courses the participants will gain an insight into the structure of a study program or might be prepared for that purpose. Thus, the skills acquired in these courses may be considered in future studies. The main goals are simplification of studying for vocational professionals as well as improvement of the integration of scientific knowledge into practice. The specific modular-courses were adjusted in organisational terms to the needs of both, employers and employees.

In order to carry out a first interim report, the part time study model "Engineering - Mechanical Engineering" (INGflex at Hochschule Osnabrück) was presented to the enterprises of the Osnabrück region during the second funding phase. The interim results of the first semesters were presented here. The majority of the company representatives assessed the INGflex study model in the current format as appropriate and the previous study successes of the INGflex volunteers as extremely successful. In addition, some companies estimated the INGflex study model as a welcome option for systematic personnel development and as a tool for employee retention. (keywords: target group analyzes, qualification collective agreement, funding, modular-courses, employers’ demands for further education, further qualification of professionals, part time study, Engineering, personnel development, employee retention)

Bartsch, Annette; Nause, Nicolas (2018): Gelingensbedingungen für wissenschaftliche Weiterbildung an Hochschulen. Die Tücke mit dem Geschäftsmodell. In: Oberbeck, Herbert; Kundolf, Susanne (Hg.): „Mobiles Lernen für Morgen“ – Berufsbegleitende, wissenschaftliche Aus- und Weiterbildung für die Mobilitätswirtschaft. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-3742-5. http://www.waxmann.com/buch3742

Abstract: This paper presents the sustainable implementation of two programmes at Master’s degree level which have been developed within the Joint Mobility Economics research project of Lower Saxony: excellent mobil and International Maritime Management. Both programmes have been developed within the presented project and will start in the winter term 2017/2018 as regular further education courses offered by the Technische Universität Braunschweig and by the Jade University of Applied Sciences. The paper starts with a comparative discussion of the four cornerstones: (1) market and needs analyses, (2) didactics and lecturer integration, (3) cross crediting and permeability and (4) quality management. Following the comparative discussion, similarities and differences in the programme implementation are highlighted, and the factors which have an impact on the business models are introduced. The paper aims to motivate other participants of projects including academic further education to implement and consolidate the developed programmes. (keywords: professional STEM domains, business models for academic further education, sustainability in education)

Bartsch, Annette; Wedl, Juliette (2015): Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. In: Wedl, Juliette; Bartsch, Annette (Hg.): Teaching Gender? Zum reflektierten Umgang mit Geschlecht im Schulunterricht und in der Lehramtsausbildung. Bielefeld: transcript. S.9-31. Download unter: http://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-2822-7/Teaching-Gender/

Wedl, Juliette; Driesner, Birte; Bartsch, Annette (2015): Praxishilfen, Materialien und Plattformen zu Gender & Schule. In: Wedl, Juliette; Bartsch, Annette (Hg.): Teaching Gender? (a.a.O.). S.545-553.

Wedl, Juliette; Mayer, Veronika; Bartsch, Annette (2015): Geschlechterwissen. Interdisziplinäres Ringseminar und E-Learning-Lehreinheiten als Bausteine für die Integration von Gender in die Lehramtsausbildung. In: Wedl, Juliette; Bartsch, Annette (Hg.): Teaching Gender? (a.a.O.). S.517-538.

Bachofner, Monika; Bartsch, Annette (2015): Zielgruppenspezifische Lehr-Lern-Arrangements für Ingenieurwissenschaften. In: Klinkner, Margot (Hg.): Lehr-/Lernarrangements in der wissenschaftlichen Weiterbildung – Herausforderungen und Erfolgsfaktoren für eine wirksame Didaktik. Tagungsband zur DGWF–Jahrestagung 2015 vom 23. bis 25. September 2015 an der Universität Freiburg, S.168-171. Download unter: https://dgwf.net/fileadmin/user_upload/Jahrestagung/2015/Tagungsband_DGWF-Jahrestagung_2015.pdf

Bartsch, Annette (2014): Wissenschaftliche Weiterbildung in der Mobilitätswirtschaft: Chancen und Herausforderungen einer bedarfsgerechten Angebotsstruktur. In: Bartsch, Annette; Hardinghaus, Bernhard; Holz, Stephanie; Kundolf, Susanne (Hg.) (2014): Weiterbildungsbedarf und Anforderungen an wissenschaftliche Weiterbildung in der Mobilitätswirtschaft. Hannover: PZH Verlag. S.46-49.

Bachofner, Monika; Bartsch, Annette (2014): Berufsbegleitendes Kompetenznetzwerk für die Mobilitätswirtschaft: bedarfsgerechte Öffnung der Hochschulen in einem Flächenland. In: Teichert, Jörg (Hg.): Wissenschaftliche Weiterbildung neu denken! – Ansätze und Modelle für eine innovative Gestaltung von Weiterbildung und lebenslangem Lernen an Hochschulen. Tagungsband zur DGWF–Jahrestagung 2014 vom 24. bis 26. September 2014 an der Universität Hamburg, S.94-96. Download unter: https://dgwf.net/aktuelles/article/dokumentation-der-hamburger-jahrestagung-online/

Bachofner, Monika; Bartsch, Annette (2014): Hochschule der Zukunft: Lebenslang mobiles Lernen: „Weiterbildungspool Ingenieurwissenschaften excellent mobil“ im „Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft“. In: Teichert, Jörg (Hg.): Wissenschaftliche Weiterbildung neu denken! – Ansätze und Modelle für eine innovative Gestaltung von Weiterbildung und lebenslangem Lernen an Hochschulen. Tagungsband zur DGWF–Jahrestagung 2014 vom 24. bis 26. September 2014 an der Universität Hamburg, S.99-102. Download unter: https://dgwf.net/aktuelles/article/dokumentation-der-hamburger-jahrestagung-online/

Research reports “Weiterbildungspool Ingenieurwissenschaften excellent mobil“ (selected)

The joint Mobility Economics research project of Lower Saxony “Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft” creates new ways and transitions to universities ("Open University") and develops innovative academic education and training opportunities for the Lower Saxony priority sector of mobility. Donee: Technische Universität Braunschweig. Sponsoring agencies: Federal Ministry of Education and Research: (10/2011-09/2017) and European Social Fund of the European Union (ESF10/2011-03/2015). See bibliographie.

Bartsch, Annette; Busch-Karrenberg, Alice (2015): Evaluation berufsbegleitender Mastermodule in den Ingenieurwissenschaften. Pilotphase 2014 – 2015. Braunschweig. Download unter: https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/evaluation_ma_excellent_mobil_bartsch_busch-karrenberg_2015.pdf (Stand 05/2015)

Bartsch, Annette; Kundolf, Susanne (2015): Forschung: Verbundprojekt. In: Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.): Grünes Licht für wissenschaftliche Weiterbildung in Niedersachsen. Das Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft: Angebote, Erfahrungen und Ergebnisse aus der 1. Förderphase. Braunschweig (Stand 03/2015). S.22. Download unter: https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/abschlussbroschuere_1_phase_verbund_klein.pdf

Bartsch, Annette; Kundolf, Susanne (2015): Forschung: TU Braunschweig. In: Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.): Grünes Licht für wissenschaftliche Weiterbildung in Niedersachsen (a.a.O.). S.23-25.

Bartsch, Annette (2014): Professorin im Maschinenbau: Was hat Technik mit Geschlecht zu tun? In: Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.): Frauen und Technik - Was die Offene Hochschulen Frauen bietet. Braunschweig. (Stand 03/2014) S.18. https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/broschuerefrauenundtechnik2014.pdf

Bartsch, Annette (2014): Round Table: Wie kann das Studium der Ingenieurwissenschaften attraktiver werden? In: Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.): Frauen und Technik (a.a.O.) S.19.

Bartsch, Annette (2014): Veränderung der Tätigkeitsprofile in der niedersächsischen Schwerpunktbranche Mobilitätswirtschaft. Braunschweig (Stand 05/2014). Download unter: https://www.tu-braunschweig.de/Medien-DB/vpmw/studie_taetigkeitsprofile_bartsch_final.pdf

Bartsch, Annette (2014): Warum das Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft spannend für Frauen ist. In: Verbundprojekt Mobilitätswirtschaft (Hg.): Frauen und Technik (a.a.O.) S.20.

Bartsch, Annette (2014): Wissenschaftliche Weiterbildung in der Mobilitätswirtschaft: Chancen und Herausforderungen einer bedarfsgerechten Angebotsstruktur. In: Bartsch, Annette; Hardinghaus, Bernhard; Holz, Stephanie; Kundolf, Susanne (Hg.) (2014): Weiterbildungsbedarf und Anforderungen an wissenschaftliche Weiterbildung in der Mobilitätswirtschaft. Hannover: PZH Verlag. S.46-49.


  last changed 08.07.2018
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