Jenßen, L., Dunekacke, S., Eid, M., Szczesny, M., Pohle, L., Koinzer, T., Eilerts, K., Blömeke, S. (2022). From teacher education to practice: Development of early childhood teachers‘ knowledge and beliefs in mathematics, Teaching and Teacher Education.
Jenßen, L., Eid, M., Szczesny, M., Eilerts, K. & Blömeke, S. (2021). Development of Early Childhood Teachers’ Knowledge and Emotions in Mathematics during Transition from Teacher Training to Practice. Journal of Educational Psychology, 1628-1644.
Jegodtka, A., Hosoya, G., Szczesny, M., Jenßen, L. & Schmude, C. (2021). The relative frequency of mathematical learning opportunities in the morning circle and the development of children’s mathematical competencies. In: Dunekacke, S., Jegodtka, A., Koinzer, T., Eilerts, K., Jenßen, L. (Hrsg.), Early Childhood Teachers' Professional Competence in Mathematics. London.
Rösken-Winter, B., Szczesny, M. (2017). Continuous Professional Development (CPD): Paying Attention to Requirements and Conditions of Innovations. In: Doff,S. & Komoss , R. (Hrsg.), Making Change Happen. Wandel im Fachunterricht analysieren und gestalten (S. 129-140). Wiesbaden.
Jenßen, L., Jegodtka, A., Eilerts, K., Eid, M., Koinzer, T., Schmude, C., Rasche, J., Szczesny, M., & Blömeke, S. (2016). Pro-KomMa – Professionalization of Early Childhood Teacher Education: Convergent, Discriminant, and Prognostic Validation of the KomMa Models and Tests. In: Pant, H.A., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Lautenbach, C., Toepper, M. & Molerov, D. (eds.) (2016). Modeling and Measuring Competencies in Higher Education – Validation and Methodological Innovations (KoKoHs) – Overview of the Research Projects (KoKoHs Working Papers, 11). Berlin & Mainz, S. 39-43.
Fuchs, G., Szczesny, M., Holz, T., Kuhl, P. & Brunner, M. (2015). Kompetenzentwicklung und Schulqualität an Grundschulen in Brandenburg. In: Fuchs, G. & Brunner, M. (Hrsg.). Kompetenzentwicklung und Schulqualität an Brandenburger Grundschulen. Abschlussbericht der KEGS-Studie (S. 7–10). Berlin.
Fuchs, G., Szczesny, M., Kuhl, P. & Brunner, M. (2015). Kompetenzentwicklung an Grundschulen in Brandenburg. In: Fuchs, G. & Brunner, M. (Hrsg.), Kompetenzentwicklung und Schulqualität an Brandenburger Grundschulen. Abschlussbericht der KEGS-Studie (S. 11–44). Berlin.
Fuchs, G., Holz, T., Szczesny, M. & Brunner, M. (2015). Gesamtbericht: Fazit und Ausblick. In: Fuchs, G. & Brunner, M. (Hrsg.). Kompetenzentwicklung und Schulqualität an Brandenburger Grundschulen. Abschlussbericht der KEGS-Studie (S. 45–71). Berlin.
Szczesny, M. (2013). Differenzielle Einflüsse schulischer Umwelten und familialer Praxen auf die Leseleistung und soziale Kompetenz. Dissertation, Freie Universität Berlin. Verfügbar unter http://www.diss.fu-berlin.de/diss/receive/FUDISS_thesis_000000095418.
Watermann, R., Szczesny, M. & Kühnel, S. (2012). Strukturgleichungsmodelle. In S. Maschke & L. Stecher (Hrsg.), Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online. Fachgebiet Methoden der empirischen erziehungswissenschaftlichen Forschung, Quantitative Forschungsmethoden (S. 1). Weinheim.
Szczesny, M. & Watermann, R. (2011). Differenzielle Einflüsse von Familie und Schulform auf die Leseleistung und soziale Kompetenzen. Journal of Educational Research Online, 3(1), 168–193.
Warwas, J., Watermann R. & Szczesny, M. (2011). Zur Validität retrospektiv erfasster Schulformwahlmotive bei Schülerinnen und Schülern an allgemein bildenden und beruflichen Gymnasien. In C. Tarnai (Hrsg.), Sozialwissenschaftliche Forschung in Diskurs und Empirie, Münster.
Kurtz, T., Watermann, R., Klingebiel, F. & Szczesny, M. (2010). Das emotionale Erleben des bevorstehenden Grundschulübergangs und die Rolle der elterlichen Unterstützung. In K. Maaz, J. Baumert, C., Gresch & N. McElvany (Hrsg.), Der Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule - Leistungsgerechtigkeit und regionale, soziale und ethnisch-kulturelle Disparitäten (S. 333–355). Bonn.
Watermann, R., Maaz, K. & Szczesny, M. (2009). Soziale Disparitäten, Chancengleichheit und Bildungsreformen. In S. Blömeke, L. Haag, T. Bohl, G. Lang-Wojtasik, & W. Sacher (Eds.), Handbuch Schule: Theorie - Organisation - Entwicklung (S. 94–102). Bad Heilbrunn.